Morgonkaffe på Hjulfors


Kaffepanna på gasspisen - så startade denna lördag morgon.
"Godmorgon", säger hon som inte har ett samarbete med samsung.


 Vi har nu sovit vår tredje natt här på Hjulfors och alla börjar hitta sin plats i hierarkin. Barnen lär sig nya färdigheter som att göra upp eld i bastun och använda samma glas minst två gånger. Nyss kom Ivar och ville ut och köra med snurrbåten: "mamma, jag kan starta och köra båten men minns inte hur man stannar snurran efteråt".  Med risk för motorn lämnar att surra här hela förmiddagen så skippar vi båtturen tills pappa kommer hit igen (hans jobb kallar titt som tätt). Jag har klarat mig 34 år utan motorkunskaper och tänker att jag fixar lika länge till. Minst.

På tal om att klara sig utan vissa saker så har jag helt glömt bort att ta hit en Bibel. Jag brukar starta dagen med bibelläsning och har man kommit igång med goda vanor borde man ju inte bryta dem. Visst har jag bibelappen i min telefon men när jag läser Bibeln så vill jag ge ett tydligt budskap åt mina barn vilken bok jag anser vara viktigast här i livet. Jag vill att deras barndomsminnen ska präglas av att Bibeln ofta var framme. Det var den i min egen barndom också. Läser jag på telefon så tror de ju bara att mamma nördar på sociala medier. Nån annan som resonerar likadant som jag?  

"Vänj den unge vid den väg han bör vandra så viker han ej av den då han blir gammal", Ords 22:6, är ett bibelord som jag ofta brukar tänka på.






1 kommentar:

Anonym sa...

Absolut! Nördar gör vi ändå så ofta så Bibeln läses allt som oftast ur en bok med pärm.. Tycker också att det är viktigt att lära sig hitta i Bibeln, det gör man inte så lätt om man endast använder appen..