laestadian för hela slanten


”lessare” ”förlåtare”
”syndar in i veckan för att ni får det förlåtet på söndag i bönhuset”

Jag minns det som igår då jag gick längs korridoren i sursik skola och kunde höra dessa ord. De orden var inte alls främmande för mig och jag tror tyvärr att många andra fått höra liknande. De som hörde till den laestadianska väckelserörelsen. Orden sades ju inte respektfullt eller i någon neutral ton. Nej, det var hån. De hånade och tog ton över något som de inte visste ett dyft om.

Att jag blev kallad ”lessar” var ju inte konstigt eftersom min moderförsamling, punsar bönehus, är en av de nio föreningar som hör till laestadianernas fridsföreningsförbund (som hör till kyrkan). 
Det skedde en stor splittring inom väckelsen och den största grenen "gamla laestadianerna/SRK" hör alltså inte till vår gren. 
Men att jag så starkt vill förknippas med Laestadius som på 1800 talet förde väckelse i norden är att överdriva. Det var inte särskilt upplyftande och roligt att höra ”lessar” efter sig i skolan då man dessutom var en känslig tonåring, inte alls. Tvärtom så blev min kristna identitet, som sakta grodde sig starkare, lite naggad i kanterna.  

Värre än skällsordet "lessar" var nog ordet ”förlåtare”. Speciellt det tankesättet att man får synda för att sen ”få det förlåtet i bönhuset”. Det funkar inte så helt enkelt. Men det kan ju inte de, som inte fått uppleva Kristi kärlek, förstå. 
Det finns bara en person som kan kallas "förlåtaren" och det är Jesus. Det är han som förlåter oss.  I hans namn. I hans blod. Låt oss inte trampa detta blod under våra skosulor. Må vi inte skämta om detta blod utan ta emot det för att finna det eviga livet. 

Förlåtelsen är inget vi plockar fram enbart då det behövs utan den är med oss som luften vi andas, om vi tror på försoningsverket vill säga. Förlåtelsen övertäcker hela mig i allt jag gör och allt jag är.

Ibland undrar jag hur alla de som hånade oss ”lessare” mår idag? Känner de att de, liksom jag, är buren av vår fader i himlen eller går de ännu runt med avogt inställning mot oss kristna. Jag önskar att de hittat en moderförsamling som de känner sig hemma i men framförallt så önskar jag att de funnit Jesus. 

På tal om moderförsamling så är det ju ganska naturligt att man följer i sina förfäders spår (aj, aj, här hade jag en chans att bli en sann baptist *blink*) men vi ska ändå inte fokusera för mycket på församlingen och på vad andra församlingsmedlemmar har för synpunkter. Det är vår egen, personliga, tro vi ska fokusera på. Nåt annat gäller inte då vi står inför domen. Vi ska vara försiktiga att döma andra och andra församlingar. Det finns många olika kristna församlingar på jorden men det finns bara en Kristus! 

Vi ska inte heller glömma att Laestadius var ett redskap i Guds hand precis som du och jag kan vara. Ett bristfälligt redskap som fick många folkskaror uppväckta till tro (läs mer om honom här). För att vi skall kunna hålla vår kristna identitet vid liv så behöver vi fokusera mera på Jesus och Guds ord och mindre på mänskliga förebilder. 

Såna tankar hos oss denna fredag då texten blev lång. Seth vaknade efter en knapp timmes sömn och nu hinner jag inte desto mera kolla vad jag riktigt skrivit. "Lessar" eller inte så är det ljuvligt med en fräsig fredag. Jag hoppas att min man är på hugget att steka hans supergoda biffar då han kommer hem. Jag känner för det nu. 
....men allt smakar ju gott då man blir hungrig....

uppdaterar: Nu ska ni inte glömma att detta är min personliga blogg med mina egna känslor och erfarenheter. Jag kan inte skriva för andra. Dessutom så uppskattar jag att man tillkännager vem man är om man kommenterar och på det viset står för sina personliga åsikter. Anonymt smakar illa på min sida, speciellt eftersom jag ofta delger personliga åsikter!

Samma träd ser inte likadant ut från två sidor. 


19 kommentarer:

Anonym sa...

Och sen maria skall du heller inte glömma de som satt i A utanför gymnastiksalen, för de var minsann även duktiga på att kasta ur sig ord riktat mot andra. " de hånade och tog ton över saker de inte visste ett dyft om" Hur känner de sig månne idag, och hur lär dom sina barn? De som då och även idag hör till en moderförsamling, samma som din skulle jag tro. Allt har två sidor.

bamse sa...

Vi ber om ursäkt för allt vi kastat ur oss vi som satt i A! Int för att e hjälper ett dugg men i allafall! Har själv ingen moderförsamling...

maria sa...

Ja, du. Där har du helt rätt!! Det finns alltid två sidor och att mopsa ihop sig i ett gäng och kasta glåpord är alltid fel! Men de som gör så är ju inte fylld av den heliga anden. Vilsna ungdomar skulle jag klassa sådana!

Man kan ju tillhöra vilken "församling" som helst men sakna den personliga tron så därför ska man akta sig för att sätta människor i "religiösa fack".

Det är tron i hjärtat som avgör våra beteende (och uppfostran såklart!)

Anonym sa...

Lessar eller inte? Jag tror att mycket av irritationen bland icke-lessare beror just på vissa lessares beteenden i byarna. Mammorna orkar inte uppfostra och se till de många barnen, vilket innebär att det härjar runt i byn och gör en massa ofog. Eftersom de är många så märks det bra. Jag har verkligen varit med om hur lessare både barn och lite äldre mobbar ut icke-lessare grovt. Men det får man inte säga eftersom de är utvalda. Vad säger ni om att bo i en sån by där garagets fönster otaliga gånger bombats av snöbollar, postlåda fullpackad med snö, döda fåglar på trappan (vi är djurvänner), är tillåtet att göra mot oss för att vi inte hör till den grenen fast vi är bekännande Krsitna i ev.l. kyrkan. Vi har försökt prata med föräldrarna om dessa saker men bara fått hån och döda fåglar på trappan nästa morgon som svar. I en by där det bor många lestadianer finns det faktiskt inte något livsrum för oss andra. I skolfrågor och annat är vi helt utfrusna av de många lestadianska föräldrarna som gaddar ihop sig. Då skall musikundervisning, lägerskolor och allt passa deras stil. Lärarna är maktlösa. Detta och en del annat kan vara orsaken till att ni får höra "glåpord" av oss som egentligen borde flytta från byn. Som mamma har man ingen plats i t.ex. "syjuntor" och andra träffar som ordnas. Inte undra på att klyftan växer sig stor!

Anonym sa...

Dessutom har mina barn många gånger fått höra att de inte är Guds barn och inte kommer till himlen. Detta uttryck kommer naturligtvis från vuxna. Mot de som inte är Guds barn, får man gör hur som helst. Där tror jag att jag fick det i ett nötskal

En lessar 😊 sa...

Jag är själv laestadian och har vuxit upp i Jakobstad. I oxhamns skola som jag gick upplevde jag inget mobb mot laestadianer. Tyvärr tror/vet jag att de många gånger varit svårare för en icke laestadian att växa upp/gå i skola där var merparten är laestadianer än tvärtom. Åtminstone för 15 år och längre tillbaka eftersom jag upplever att grupptrycket att vara mera "radikal/sträng" var större då. Jag är så glad att laestadianer Idag mera fokuserar på sin personliga tro än vad de gjordes förr. Laestadianska barn/ungdomar är inte snällare vad de kommer till mobbing än andra barn, tyvärr. Kärlek till er alla! ��

Thomas Ahlskog sa...

Ja,det är säkert jobbigt att vara icke laestadian i en laestadiansk by,tror dock att de flesta inte accepterar mobbning,får man fråga vilken by du talar om?

maria sa...

Alla Guds barn är utvalda. Ingen tror väl att laestadianer är ett utvalt folk!?

Är verkligen ledsen att du har så negativa erfarenheter av vår väckelsens folk men samtidigt inte alls förvånad. Det har funnits stora problem bland många och jag tror att det största problemet har varit att många är människoträlar....och har haft för få sunda diskussioner med sina barn.

Vi måste bjuda in Jesus till våra hem och samtala om honom ännu mera.

adina sa...

Jag är baptist av "födsel och ohejdad vana" brukar jag säga...
Även vi fick vår släng. "Baktist" antagligen bakteriefylld fick jag höra. I dag ser jag förstås annorlunda på det än då.
Precis som ni fick vi lida för det vi formades in i. Inte alla baptister blev heller perfekta. Långt ifrån!
Men sen när jag fick en personlig tro kunde jag börja förstå och acceptera. En minoritet som vi var förlöjligas alltid. Jag tror att kristna i alla tider har fått lida för sin tros skull. Det är bara så. Det märker jag nu också bland de människor som kommer till oss från andra länder.
Det är inte lätt att tro på något och försöka följa det.
Att barnen formas av de vuxna måste vi bara erkänna. Och när det går till överdrifter i både handlingar och ord måste vi vuxna ta vårt ansvar i dag. Det som hände i Sursik och ute i byarna känns så tråkigt och onödigt. Men det händer, det vet vi. Där får vi alla be om nåd och förlåtelse.
Jag,önskar dig kraft i ditt liv!

Cecilia sa...

Jag är uppväxt inom laestadinismen, och hör fortfarande till väckelsen, men jag vill undvika namnet "laestadian". Jag är kristen, jag följer Herren Jesus, det är det grundläggande och viktigaste! Jag tror att vi som är unga nu i väckelsen (de allra allra flesta iallafall) vill försöka minska klyftorna mellan olika kristna riktningar i nejden. Jag blir så ledsen och arg att jag vill gråta över de laestadianer som hånar andra och beter sig som kommentaren om de döda fåglarna mm. Jag är så ledsen att det finns människor runt omkring mig som har haft sådana upplevelser, tro mig, vi är otroligt många som skäms över deras beteende, och tycker att det är HELT fel. Om man tror på Jesus och följer Honom är man Guds barn, oberoende i vilken inriktning man har sitt andliga hem!

I den tid vi lever i har kristna inte råd att bråka om småsaker!! Vi behöver förenas, vara tillsammans, be och växa i vår relation med Jesus! Tack Maria för en fin blogg!

Anonym sa...

Jag blir också så sorgsen i mitt hjärta när jag hör och läser om laestadianbarn som uppför sig illa mot dem som inte är med i skaran. Tro för all del inte att alla laestadianer är sådana!

Blev också retad för att vara lessare i högstadiet och det gjorde ont. Gläder mig över allt som nu ordnas för ungdomar inom rörelsen, det skulle ha behövts redan på min tid!

Är inte längre aktiv inom rörelsen och har lite tudelade känslor från barn/ungdomstiden där. Glad över att det händer så mycket bland unga laestadianer och att man också vågar gå utanför den egna lilla kretsen!

Anonym sa...

Va glad man blir när ni int dömmer andra församlingar nå mera.( förstås så finns dom ennu kvar :/ ) Jag hörde för också inomhus lestadians församling. Men i denna församling vade bara att man dömde folk å själv va man världens bästa kristen. inga nya fick koma till församlingen utan att man stirrade å dömde henne/honnon. En församling skall växa och man skall ta imot alla som törstar Jeesu blod. Det spelar ingen roll om hon är lestadian eller ingen lestadian. Alla skall vara Välkommen till en församling, å alla ska ta imot en ny människa till våran församling. Det spelar ingen roll till vilken församling hör du till. Jeesus Kristus e det viktigaste å vi tror jy på samma Gud. Det gör att vi är en familj som tror på samma Gud å vi alla som tror på Jeesus Kristus å tar imot honnom i våran hjärta så då slipper vi alla till himmlen. Då får du va en lestadian eller till höra en annan församling. När en ny människa kommer till en församling så ska man tex tänka "tack käre Gud att du hittade hid" du skall älska den där personen helt enkelt å int att fara dömma dom med samma" va gör hon/han här? Ser du va han har på sej. Han har fullt med tatueringar. Hon har fullt med percingar i ansiktet mm. Det spelar ingen roll hur en människa ser ut, har han tatueringar eller hon percingar. I Guds ögonen e vi lika värdefulla. Då har vi fått vara en mödare eller en knarkare eller en Helt vanlig människa som inte kände Kristus. Jeesus vill att vi ska ta imot alla å visa kärlek å respekt mot dessa människor. Vet ni att Gud älskar så mycket om oss så han gav alla synder förlåten. Ja vi ska också förlåta varandra. Hur skall vi få vända dessa människor till Kristus om vi bara dömmer dom. Om vi älskar varandra, varken e dom kristna eller inte så kommer det bli en ändring i eran församling. Ja seir int att all sku göra de. Men jag ser faktist Rädan ändring I eran församling. Ja vet en som är rädd att bli en Kristen. Han är rädd att bli dömd. För så gjorde våran släkt mot oss. Han sku vila bli trogen men han är rädd att ingen tar imot honnom p.g.a vad han har gjort. Våran släkt sku ha Måsta be om våran familj, bry om oss som Jeesus gör. Berätta om Jeesus utan att tvinga en till dessa tro för annars hamnar du till helvete. Ja e så tacksam att det har börjat bli en endring i eran församling å ta vara på det. Jag tror faktist att Lestadianernas församlingar kommer att lysa ennu å att folk kommer att koma dit å ni vill ta imot folk. Guds Välsignelse till dei.

maria sa...

Ja, vi ska verkligen akta oss för att döma andra. Vi ska ha ömsesidig kärlek mot varandra här på jorden så låter vi domaren som ser in i våra hjärtan döma oss på den yttersta dagen.

Anonym sa...

och jesus är vägen ,den enda som går till nya Jerusalems stad ,så ila framåt och snart jubla du får ,och sjunga däruppe så glad ,så sjunger vi i en fin sång.:Jag kallar mig hellre kristen än Laestadian för på sista dagen frågas inte efter om du är lessare utan då frågas om tron är bevarad i hjärtat.God fortsättning

Anonym sa...

Jag är lestadian och jag har senare i livet bett om förlåtelse av de som gick i samma skola,
för att vi mobbade dem och sa att de kommer inte till himlen för att de har FEL TRO,

Anonym sa...

En liten simpel sak som jag aldrig fått något svar på är: varför har ni inte tv? Men internet nog... Tycker att internet är betydligt "värre" än vanlig hederlig tv. På internet snubblar man hastigt över porr, våldsamheter and you name it!
-fredde-

Anonym sa...

Första korintierbrevet
1:10 I vår Herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder , att ni alla ska vara eniga i det ni säger och inte låta splittring finnas bland er, utan stå enade i samma sinne och samma mening. 11 Av Chloes folk har jag nämligen fått veta om er, mina bröder, att det förekommer stridigheter bland er. 12 Vad jag menar är att ni var och en säger: "Jag håller mig till Paulus" eller "Jag håller mig till Apollos " eller "Jag håller mig till Kefas " eller "Jag håller mig till Kristus". 13 Är Kristus delad? Det var väl inte Paulus som blev korsfäst för er? Eller var det i Paulus namn ni blev döpta?

14 Jag tackar Gud för att jag inte har döpt någon av er utom Crispus och Gaius , 15 så att ingen kan säga att ni blev döpta i mitt namn. 16 Jo, Stefanas familj har jag också döpt. Annars vet jag inte om jag har döpt någon annan. 17 Kristus har ju inte sänt mig för att döpa utan för att predika evangeliet, men inte med vältalig vishet så att Kristi kors förlorar sin kraft.

Såhär ska de va. De spelar ingen roll i vilken vörsamling man till hör. Vi alla har samma Gud ♡

maria sa...

Fredde: Det finns nog ingen "tv regel", en stor del av laestadianerna har inte haft tv medan många har haft, det är nog bara en sak som medierna har velat blåsa upp som en stor grej. Tror nog att alla håller med om att internet innehåller mycket mera faror än en tv...

(i vår familj har vi haft tv och jag tror min mamma hade blivit knäpp om vi inte hade lugnat ner oss framför björnes magasin klockan sju vissa kvällar då jag var liten, ha haa...)

Så svaret på din fråga är att jag egentligen inte vet varför vissa människor har varit så stränga mot tv apparater medan datorer och internet snabbt fick flytta in i nästan varje hem.

Anonym sa...

när tv kom till byarna visste ingen,eller kunde ana att datorerna skulle komma in med stormsteg och alla såg faran i att det skulle ersätta troslivet och sammankomster. Tyvärr tror jag att det tar mycket tid med sport och annat. Det är så bekvämt att bänka sig i soffan ,mycket behagligare än framför en liten dator. Jag är skeptisk till tv så länge barnen är små. Skulle ha mått mycket dåligt om vi hade haft apparaten när barnen var små.Visst kommer det så mycket orent från tv och det behöver man ju inte utsätta dem för.bättre att vara utan tv så behöver vi inte må dåligt för att barnen slinker sig in i vardagsrummet. Internet är ju inget att rekommendera men åtminstone skonas småbarn från det om man inte låter dem fara på internet.