s y n d i g



Det är ju väldigt obekvämt att prata om synden. Den vill vi helst inte låtsas om. Och ordet "syndig människa" och "arvsynd" känns ju som ett stenåldersuttryck bland dagens moderna människa. Men om man inte har en syndakännedom så har man ju inte heller behov av Jesu förlåtelse och har man inte behov av Jesus så har man inte heller någon som stämplar biljetten till himlen. 
Tänk om denna dam på bilden inte skulle vara troende. Om hon inte skulle känna något behov av Jesus, av förlåtelsen och av nåden. Vad skulle hon då ha behov av? Vad skulle vara det viktigaste i hennes liv? Tänk om inte Jesus skulle vara en ständig följeslagare i hennes liv, till vem skulle hon då ösa alla tankar, lovsånger, tacksamhet och problem? Jag tror att hennes liv skulle vara riktigt tomt, kanske inte på ytan. Men nog på djupet. Deep inside. 
Usch, detta tjat om tron och Jesus tänker säkert många. Många. Det finns ju andra alternativ istället för Jesus tänker de. Honom behöver vi inte. Så söker de vidare på annat håll. 
Men de har så fel, så fel.  De vet inte hur mycket de saknar och hur mycket de missar. Hur fattiga de egentligen är när de väljer att inte ta emot sonen. 
Många går förlorade. De väljer att gå förlorade. Att vinna i denna gren är tyvärr inte så attraktivt.
Må damen på  bilden alltid luta mot Jesus. Hennes stöttepelare. Hennes allt. Och må hennes barn följa i samma trons fotspår. 

* * *
Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd. Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.  Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare och hans ord finns inte i oss.
 
1 Johannesbrev 5-10
* * *
Såna tankar hos oss då en ny vecka tar fart. Igen. Chokladbollarna på fatet (hos syrran) är för längesen uppätna och jag har nu köpt råghavregryn istället för vanliga havreflingor och medvetet valt att inte köpa hem kakaopulver. Nu blir det svårare att göra chokladbollar! de blir helt enkelt inte goda med råghavregryn. Ibland måste man hjälpa (stjälpa) sig själv om man inte har tillräckligt med självdisciplin. Seth verkar inte heller ha någon skillnad när det gäller grötsorten och jag hoppas att rågen inte blir för svårsmält för hans mage. 

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag klarar mig fullständigt utan att tro på någonting. Jag anser bara att tron skulle dra mig in i något jag känner mig otroligt obekväm i. Det finns så mycket falskhet i den kristna tron och det klarar jag mig utan. Livet känns inte tomt, livet känns underbart när jag inte behöver gå runt och fundera över vad jag gör så att jag säkert slipper in till himlen.
Däremot har jag ingenting emot kristna, sålänge de inte blandar sig i mitt liv och så borde nog flera tänka. Det är så ledsamt att de som har en stark tro på något ska bli trakasserade för det. Tro på vad ni vill, men jag ville bara meddela att det faktiskt går att leva ett lyckligt liv utan jesus.

Anonym sa...

till anonym klockan 23;06.Vi klarar oss bra utan Jesus så länge vi inte möter motgångar ,men till vem skall man fly när livet känns mörkt och svårt ,kanske sjukdomar kommer i hemmet det kära och vi inte finner nån utväg.Hur härligt är det då inte att knäppa händerna och lämna allt i hans hand.Och ännu mera ,vi lever här för att bereda oss för evigheten

Anonym sa...

Till anonym kl. 02.06: innan jul dog min älskade mormor. Jag bad inte en endaste gång under min sörjetid. Hur skulle det kunna hjälpa? Här står jag idag, starkare än någonsin när jag än en gång fick bevisat att ingen religion behövs för att klara av livskriser. Vår familj drabbas ständigt av sjukdomar, har jag någonsin lämnat mig själv i jesu "armar"? - aldrig.
Det är skönt att leva, jag respekterar er kristna tro på att evigheten efter detta existerar, ni ska få tro så! Men jag vill än en gång säga att det faktiskt är möjligt att leva utan tro.

Anonym sa...

ja tyvärr ,utan tro.ni vet inte vilken glädje tron på jesus ger förrän ni själv fått uppleva den.Jag ber för mänskligheten på jorden Amen

maria sa...

Absolut ska man respektera varandra, vare sig man tror eller inte. Att det finns mycket falskhet bland kristna, liksom det finns bland icke kristna, visar ju bara hur mänskliga vi är hela bunten. Felande människor. Men så fort en skandal uppdagas bland kristna så blir det uppförstorat i medierna precis som om det vore "extra skandallöst", men vi är ju bara "vanliga" mänskor.

Till första anonym, vad tror du händer med din själ då du dör?

Anonym sa...

Ta gärna fram din egen bibel och läs
Predikaren 9 : 5,10
"De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting." "Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går,
finns varken handling eller mening,
vetande eller visheta "

Predikaren 3:19,20: "Människans öde och djurens är ett och detsamma: hon dör som de. Samma livsande bor i dem båda. Människan är inte förmer än djuren. Allting är tomhet.Allt går mot samma mål:allt har kommit av jord,
och allt blir jord igen."
Om de första människorna hade varit lydiga mot Gud, skulle de aldrig ha dött. Gud har skapat människor och änglar för att leva på skilda platser och ha olika uppgifter. Så vid döden upphör människor att finnas till. De döda vet, känner och upplever absolutGenom att säga att döden.Men om ni alla ska till himlen. Vem ska då bo på den nya jorden han har utlovat. När han lovat återställa det som Adam och Eva förlorade.?
2petrusbrevet3: 10-13
"10Men Herrens dag kommer som en tjuv. Den dagen skall himlarna försvinna med dån, himlakropparna upplösas i eld och jorden och allt som människan gjort där förgås. 11När nu allt detta skall upplösas, då måste ni leva heligt och fromt på alla sätt 12medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst, dagen som får himlarna att upplösas i eld och himlakropparna att smälta i hetta. 13Men efter hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor."

Ta fram din bibel läs själv i den och tänk på det du läser och be. Så hittar du sanningen. Lyssna inte bara till vad som sägs "tro på det vi säger". Tro på Bibeln. Allt står där svart på vitt.
ursäkta om jag blandar mig i denna diskussion. Men du fråga vad vi tror händer när man dör. Jag tror vad bibeln säger inte vad människor som har betalt säger!

Anonym sa...

Av jord är du kommen ,till jord skall du åter varda.Vår Herre Jesus kristus skall uppväcka dig på den yttersta dagen ,och det är då vi blir dömda efter det vi har handlat medan vi levde.Har vi då tron i hjärtat så får vi gå in i den eviga glädjen ...men ack och ve om vi inte tagit vara på nådatiden,beflitat oss om att följa Herren Jesus, vilka ord får vi då höra på yttersta dagen:jag känner er icke. Nu om nånsin ska vi hålla fast vid klippan Herren jesus. Vi ser hur det mörknar omkring oss,allt vittnar om att Herrens ankomst är nära,det läser vi också om i bibeln vad som ska ske de yttersta tiderna