s ö n d a g s l u n c h


I vår lilla enkla familj så har vi alltid lite extra tillställt då det blir dags för söndagslunch. Sabbaten får gärna vara en finare dag än vardagarna! vi använder tex alltid "finglasen", servetter, tänder ett ljus och så ber vi måltidsbönen tillsammans. Under hela min barndom har vi alltid bett bordsbön (åtminstone) på söndagar och den traditionen vill jag föra vidare till mina barn. Man borde ju be bordsbön varje dag, vardag som fest, men nu har vi åtminstone den traditionen på söndagen och andra helgdagar!
Tack vare att vi har det så bra ställt här i vårt land och med mat i överflöd så behöver vi Guds välsignelse över just denna rikedom. Men oftast är det ju precis tvärtom, när det är nåt vi tar för givet och när vi har välgång, så glömmer vi att tacka Gud. 

I Jesu namn till bords vi går,
välsigna Gud den mat vi får.
Amen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har följt din blogg en tid. Känner igen mig ibland i det du skriver, hemmamamma som jag också är. Vill dela med mig av vår enkla bordsbön som vi spontant ber, ibland dagligen, ibland mer sällan.

"Gud jag tackar dig för min mat, för allt det goda som finns på mitt fat, för regnet, vinden och solens ljus, för alla jag älskar som bor i mitt hus. I Jesu namn till bords vi går, välsigna Gud den mat vi får. Amen."

maria sa...

Den var fin!

Tack

Anonym sa...

...alla har inte mat i överflöd i vårt land, fast vi gärna vill tro det...

maria sa...

så sant...men det känns ofta så....