Be för dem


Dagens bibelord i min bibelapp.

Här har jag något att bita i och får ödmjukt och med uppriktigt hjärta konstatera att detta inte lyckas. Inte ens närapå.

Till er som lyssnar säger jag.
Lyssnar jag ens? Oftast är det väldigt tvivelaktivt var min uppmärksamhet och fokus ligger. Sällan är den där den borde vara.

Älska era fiende.
De som förföljer kristna. De som våldtar små barn. De som torterar och brukar våld. De som gör allt sådant som jag inte ens förmår tänka på men som andra måste uppleva dagligen.

Och gör gott mot dem som hatar er. Välsigna dem som förbannar er.
Nej, de som hatar mig vill mitt mänskliga, hårda hjärta inte ens umgås med. Än mindre göra gott mot. Än mindre välsigna. Och det är just här som mitt behov av Kristi kärlek blir så viktigt. Viktigast.

Och be för dem som förorättar er.
Än en gång - i mig själv förmår jag inget - i Jesus förmår jag allt. Han som känner mig utan och innan. Han som vet om mina böner är uppriktiga eller om de enbart är rabblande, välvarda, ord.






Inga kommentarer: