Den bästa för oss


Att få somna i sin fars armar.
Så tryggt, varmt och skönt.
Alltid lika tryggt.
För det är det mina barns far är.
Trygg, stabil och kärleksfull.
 Vänlig men samtidigt bestämd och rättvis.
Precis som en far borde vara.

Egentligen är min man ganska lik min pappa när det gäller barnuppfostran och regler i hemmet. De är båda två sådana personer som ser till att regler följs...det blir inte bara "prat men ingen verkstad" som vi brukar säga om folk som har en massa åsikter men aldrig verkställer nåt själv *blink*...och att få barn att ta ansvar i hemmet kräver nog mera än lite tjat. Ho ho. Det krävs respekt från båda hållen, kärlek och en vilja att tjäna varandra. Sen behövs en stor dos tålamod, disciplin och så förstås en uppföljning av det man begärt eller önskat, det är ju så lätt hänt att man låter krav rinna ut i sanden för att man inte orkar med den "sista finslipningen". Ett favorituttryck som min man använder så gott som dagligen passar också in på temat uppfostran "allt man gör har en konsekvens". Endera en positiv eller negativ konsekvens.

Det är inga småsaker att uppfostra barn och jag är så tacksam att jag har honom. Han som är min bättre hälft. Han som drar det längsta strået när det kommer till ordet uppfostran och han som också drar det längsta strået av alla män när det gäller att vara en bra far. Den bästa. För oss.



Inga kommentarer: