t ä n k v ä r t


 
jag fick ta del av många tänkvärda ord igårkväll under vår gemenskapskväll i bosund...temat var Guds ledning i mitt liv. (dikten ovan lästes där)
 
Vi fick bla höra en föreläsning om hur man är en god lyssnare, att lämna jaget till sidan och fokusera på medmänniksan istället. Att verkligen lyssna på sin medmänniska och inte bara tänka på vad man ska säga då den andra slutat prata. Och att inte föra vidare det man lovat att hålla tyst om.
 
om man tex har en medmänniska som inte har lätt för att öppna sig och denne säger så här
- jag har så svårt att prata om mina problem!
då ska man inte svara med det klassiska
 - det problemet har inte jag!
det kan få en människan som har svårt att berätta om sina problem att sluta sig inom sitt skal för en lång tid.
 
ett annat typiskt exempel på hur man kan köra över sin medmänniska med det egna jaget är detta:
vänninan säger: - när jag födde mitt barn så upplevde jag förlossningen si och så......
och du svarar: - för mig var förlossningen så lätt, det bara...bla bla bla.....
 
Då har man helt missat att lyssna på vad den andra egentligen hade på hjärtat!
 
En annan viktig sak som också poängterades var att när man tar del av andras problem så ska man inte axla dessa bekymmer på sina egna axlar utan föra över dem på Gud, annars orkar vi inte ta del av våra medmänniskors bekymmer.
 
en annan sak som väckte tankar var detta.
Gud frågar inte då vi kommer till Himlens port:
- nå Maria - hur många barn har du? har du varit en tillräckligt fruktsam kvinna?
Gud har inga krav på oss. Han vet allt, Han känner oss utan och innan. Hur vi än försöker leva efter alla kristna ordningar och regler så lyckas vi ändå inte. Vi är för bristfälliga.
 
Vi sitter alla i samma båt ute på ett stormande hav, om vi inte sträcker oss ut efter livbojen - som är Jesus Kristus, så druknar vi allihop.

5 kommentarer:

Linda sa...

Fin dikt!

Anonym sa...

Hallå där.
Fina tankar ni hade där i Bosund... Så sant.
Dikten du skrev fick jag och min man inramad i bröllopsgåva av en god vän 12.6.1993
Så den borde inte vara från 2006...
Moster :)

Camilla sa...

Harmt att jag inte hade passlit att närvara i Bosund igår. Men tack för att du delade med dig av dessa fina ord. Fick mig på nya tankar! :)

maria sa...

Det fanns många versioner av just denna dikt på internet så detta var väl EN version som just Elena skrivit 2006....den är nog säkert mycket, mycket äldre än så......

Lantliga drömmar sa...

Den dikten finns uppsatt nånstans på jobbet också, i omklädningsrummet kanske? Vet iaf att jag läst den många gånger :)

Julfest låter super! :) Är ledig den 10:nde så jag kommer gärna!!