adventstid i Ryssland

Jag har nu varit på en snabbvisit till Ryssland i helgen, vi besökte bla Jaama kyrka. Där fick vi ta del av den ryska gudstjänsten och fira Herrens heliga nattvard tillsammans med församlingen där, vi hade också en sammankomst på lördagen.
I detta höghus bodde vi hos en givmild  kvinna. Ett hemtrevligt hem med ett pyttelitet kök som fick mig att rodna då jag tänkte på mina egna köksskåp som jag normlt brukar gnälla över att är för få. Vi satt 8 pers på pallar runt de två små borden (det ena var tillfälligt ditflyttat) och gemenskapen var stor! vår "värdinna" hade köpt smör enkom åt oss eftersom det är en lyx som dom oftast inte unnar sig i vardagen.
Här var vi på väg in till ett barnhem (t.v). I denna byggnad bodde ca 160 barn, skolan fanns där i samma "barnhemsbyggnad" (där läser dom ungefär samma ämnen som oss MEN inga främmande språk, de kan bara ryska). För de barn som inte hade nån anhörig att besöka på loven och helgerna så blir det säkert enformigt att bara vistas i denna miljö alla dagar! På utsidan fanns absolut inga klätterställningar, gungor och andra trevligheter som vi har här för barn. Endast ett stort, dystert stenhus och plan mark med staket runomkring...! (t.h Jaama kyrka som blivit byggt av Finländare)
Bilden uppe till höger är tyvärr ett vanligt inslag på ryska gator, spriten är alltför billig där och förstör många, många familjer! huset som är här längst ner kände Mona (som startade Rysslandsmissionen inom LFF) till, hon berättade en gripande historia om invånarna som bott där. Det är intressant att vara på resa med äldre människor - de har så mycket intressant att berätta om platser de besökt!
Tidigt på fredagmorgonen packade jag in mig i en stor, relativt gammal, bil tillsammans med 6 andra resänerer och hundratals julpaketpaket och styrde kosan mot Kingisepp i Ryssland. Körandet tog ca 14 timmar och när vi kom fram till huset, där vi övernattade, så smakade det underbart med ryskt kaffe, bröd och gröt.
 
På lördagen delade vi ut julklappar på barnhemmet och på ett åldringshem. Tanken var också att vi skulle ge julklappar till ett större åldringshem också men dit kunde vi inte åka eftersom vi inte hade det tillståndet som behövdes. Prästen i Jaama kyrka, Anatoli, får ge dem deras julklappar då han besöker stället.
 
Att få ge julgåvor åt människor som kanske inte annars skulle få nån present är väldigt roligt, men ännu roligare var det att sjunga kristna sånger för dem. Att Jesus skulle få bo i allas hjärtan är en önskan för mig! Vi hade en tolk som först berättade åt barnhemsbarnen vad sången, som vi skulle sjunga, handlade om och sen fick barnen vara med och visa rörelserna till sången. (vi valde en enkel, kristen sång som vi brukar sjunga på mamma-barn och i dagklubben)

Eftersom vi satt över 30 h i bilen under helgen så hann vi diskutera en hel del. Och än en gång får jag tacka Gud över gemenskapen med andra kristna människor, vi har haft diskussioner som styrkt mig i min tro...och att Herren var med oss under hela resan kunde vi inte tvivla en sekund på.

Tack Gode Gud för att vi får skapa bekantskaper med kristna som bor i andra länder!

3 kommentarer:

LB sa...

Roligt att se bilder från resan!

Verkar som om allt har gått bra. Ser framemot att råkas så du får berätta mera.

(Fick sån lust att köpa smör och skicka dit :-) )

Anonym sa...

Kiitos blogistasi! Oli kiva nähdä kuvat ja muistella lämmöllä matkaa ja mahtavaa matkaseuraa. Siunattua joulua toivoo " isoisä".

maria sa...

Kiitos isoisä ;-)