Att följa Honom


Läser Lukasevangeliet och begrundar kap 9 vers 23 - 26. Det är djupt och det berör. "Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sitt liv eller själv går förlorad? Den som skäms för mig och mina ord, honom ska Människosonen skämmas för, när han kommer i sin och sin Faders och de heliga änglarnas härlighet." Amen

Tänker på det här med att förneka sig själv och istället lyfta upp Jesus. Det är så långtifrån dagens egoistiska tankesätt där alltid JAG är i fokus. 

Man vill så gärna behaga människor med välskrivna texter som är intressanta och som fångar upp. Man vill så gärna ha likes på sociala medier och bjuda på fina bilder. Man vill så gärna vara den som folk pratar om i positiv ton. Man vill så gärna vara påhittig och social. Man vill ha många följare. Man vill bli bekräftad. Man vill få uppmärksamhet. Med intresse och nyfikenhet följer vi andras liv via sociala medier och det man egentligen inte har nån nytta av att veta - det vet man. Många lever sitt liv för att ha nåt intressant att dokumentera. Istället för att njuta av stunden så funderar man hur man bäst får dokumenterat detta åt andra. Man är inte här och nu i verkliga livet utan här och nu i telefonskärmens liv.

Jag skriver "man" eftersom allt detta nödvändigtvist inte passar in på mig. Inte på alla punkter. Det passar kanske inte in på dig heller. Men det passar in på många. Och dessa många människor kan inte gallra bilder från sociala medier från det verkliga livet. De blandar på "likes" via medier med riktiga vänner som smittar dig då de nyser. De söker bekräftelse på fel plats och det som ger "kickar" blir ett måste och ett krav. Många tror att andras liv är så mycket mer spännande och roligare eftersom det "verkar så på de sociala medierna". Allt detta kan leda till en tomhet eftersom man tror sig sakna något som en annan verkar ha.

Jag tycker vi kan vara lite försiktiga och kritiska. Jag tycker vi ska prata med våra ungdomar på vilket sätt sociala medier och behovet av att dokumentera allt vad vi gör via alla möjliga kanaler har för konsekvenser. Det har konsekvenser och det är de svagaste som drabbas hårdast.

Det hjälper inte att vi vinner hela världen (eller når upp till tusentals följare och är omåttligt populär) om vi förlorar vår själ. 

MEN vissa saker är ju väldigt viktiga att dokumentera. Sånt som kommer under kategorin "det här behöver jag få bekräftat med ett likes på sociala medier". Vi pratar om min första stickade mössa (eller andra, vill minnas att jag stickade en ljusblå mössa i lågstadiet). Den är mossgrön och som sagt, stickad by Maria. Den är inte alls slät och perfekt men är man på nybörjarnivå och planerar att stanna på den nivån så är den fullt duglig som mössa. 





2 kommentarer:

Anonym sa...

Antar nog att många av punkterna passar in även på dig!

maria sa...

Ha ha, jo men inte alla! Som jag skrev