t å l a m o d


Rrrrrriiiiiiing....
- Isku kokkolssa, svarar en trevlig finsk dam.
- Hej, det här är Maria Björkskog från Ytteresse. Jag beställde två soffor den 20.10 och de skulle komma inom sex veckor. Nu undrar jag bara om dom har kommit ännu?
- oletko tilannut sohvat kotiisi tai noudatteko ne kaupasta? frågar en finsk försäljare. (jaha, det var DEN svenska servicen)
- vi hämtar den från affären, svarar jag igen tydligt på SVENSKA.
- hetkinen.......tripp, tripp, tripp.....en ny mera svenskkunnig kvinna kommer i telefon....och proceduren upprepas.........
- passar det att jag ringer upp dej senare då jag kollat upp VAR sofforna är, frågar hon.
- ja, tack - svarar jag glatt och tror fortfarande att Lördagen den 10.12 blir den dag då vi HÄMTAR våra nya soffor.
2 TIMMAR går innan hon ringer upp, månne de haft en vilopaus efter lunchen!?
Rrrrrrrriiiiiiiiing....
- Ja, hallå. det är Maria.
- Hej, detta är bla,bla bla från Isku. Jag ringer angående sofforna. (jag VET, tänker jag, detta är det ända telefonsamtalet jag fått denna vecka och jag har väntat 120 minuter!!) damen fortsätter - tyvärr har dom haft lite brottomt vid fabriken men sofforna levereras TROLIGTVIST v 51, vi brukar få leveranser på tisdagar och torsdagar, säger hon försiktigt.(tror ni hon träffat på besvikna/stressade kunder förr.....kanske?)
- VA!? alltså den 20.12 eller 22.12, frågar jag som om jag vore dummare än jag faktiskt är. (22.12 är ju två dagar för JUL, då vill jag bara sitta uppkrupen i soffan och känna på alla paket vi har under granen)
- jadå, vi ska hoppas de har kommit då, svarar hon glatt. Det var DÅ jag borde ha uttryckt mina känslor, man hör ju ideligen hur viktigt det är - att man säger hur man känner!
- BUUUUÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHGGGGGRRRRRRRRRRR!!! jag VILL ha sofforna INNAN jul....inte bara KANSKE!!!!!KLICK!


istället svarade jag glatt som den väluppfostrade flicka jag är och eftersom jag vet att inget annat ändå skulle påskynda sofforna.
- tack så mycket, vi ska hoppas de hinner innan jul, jag har väntat så länge. Hej då (fortfarande med glad stämma) klick
PS. när våra mänskliga gåvor delades ut borde jag ha fått minst 3 1/2 deciliter mera tålamod.

2 kommentarer:

soffnötaren sa...

Voi voi!
Harmt harmt, men ni ska se julefriden infinner sig med eller utan nya soffor.

Typiskt att det tar längre än vad de säger! Varför drar de inte till med 8 veckors leveranstid och sen blir kunderna glada då de kommer tidigare.. Fast då skulle ingen köpa soffor- så länge orkar man faktist inte vänta..

Hoppas du orkar vänta tålmodigt! det blir nog bra till slut.

Lundagård sa...

Ja hur många gånger har man inte uppfört sig prickfritt när man helst av allt skulle skrika lite som en trotsig sexåring... :-) Hoppas nu sofforna kommer fram så fort som möjligt.
Ses imorgon!