bekräftelse


Ibland så vet man precis vad man vill förmedla men hittar absolut inga ord.
Så är det idag.
osrigvhgvigjm itutmocirtucsariä q3prixlkjbqj ioid ckmzaäs oejvnfkjhhf vkfvjlskvd öfkdvhkj hfvfvh

Alla ord som finns. Alla människor. Alla livsöden. Alla människorelationer. Människomöten som inte borde ha skett.
Och så en ensamhet som kan uppstå mitt i allt detta.

Efter att jag var på gemenskaps kvällen i måndags så har jag funderat mycket på just relationer. Vi fick ta del av en omskakande livsberättelse som innehöll många olika nyanser men den berättelsen får stanna mellan vi som var närvarande och föreläsaren. Eftersom jag har en hjärna på noll idag och inte får formulerat vettiga meningar så delger jag nyckelord från föreläsningen och som alla människor behöver fundera på ibland.

 "Har jag någon relation i mitt liv som inte är bra?"
 "hur skulle det kännas med vår relation om XX personen skulle dö idag"
 "JAG måste ta första steget om nåt ska redas ut, annars blir det aldrig gjort"
"man kan inte ändra på någon annan, bara på sig själv"
"vi behöver delge våra egna misslyckande (också åt våra barn)"
"öppna samtal inom familjer där alla får egen taltur och kan beskriva sina känslor och upplevelser"
"inte vara dömande mot andra"
"ha tid för varandra"
"acceptera den som inte är som jag"
"förlåt varandra såsom Gud har förlåtit oss"

Det är de små, enkla, tingen som gör stora underverk. Jag märker själv i vår familj hur viktigt det är att fråga barnen djupare frågor och verkligen intressera sig för deras svar och diskutera med dem. Om de redan som yngre lär sig att diskutera och fundera över känslor som "ha begär", avundsjuka, mobbning, kompisbekymmer osv så blir de också lättare att hantera då de dyker upp i verkliga livet...(säger hon som hade värsta utbrottet i fredags åt mannen just på grund av missnöje och avundsjuka, men bägaren kokar väl över för alla i något skede)

När jag satt där i bänken så tänkte jag att alla vi 200? 300? kvinnor som var där utgjorde en underbar skara som ville samlas en vardagskväll (då det finns 1000 andra saker att göra) för att få en stund i Kristi gemenskap och fundera över begreppet "människorelationer". So nice. I början av april hålls nästa gemenskapskväll i Esse och då är temat "kvinnans sexualitet". Intressant.

Inga kommentarer: