fasadfärger

Idag besökte jag bostadsmässan i Seinäjoki med min käresta och målet var att besluta fasadfärg till vårt hus. På hemvägen for vi via Hartmans efter en stor burk målarfärg och nu penslar vi panel för fulla muggar. Inspirationen fann vi från detta hus och det känns helt rätt. Mannen är helt chockad (men väldigt positiv eftersom rött alltid varit hans favorit) att jag nu plötsligt vill ha rött hus, den färgen tidigare varit långt ner på listan. Eller den har inte ens funnits på nån lista. Tror att det var "pohjanmaatalo" som fick mig att ändra smak och tycke (första gången jag såg en bild från det huset så sa det bara "klick"). Nu vill jag också ha svarta innerdörrar och kakelugnen likaså....men det går väl över nästa vecka *blink*
Här är det mera vita knutar än vi kommer att ha men färgen är skön. Är så harma att vi beställt vita fönster men det kan man ju inte liksom göra nåt åt nu (förutom att måla dem och se då färgen lossnar om några år)
Valet stod mellan dessa två färger. Nästan lika men ändå så olika. 
Att husen är målad i samma färg överallt gillar jag. Så enhetligt.

Brunt skulle också vara festligt. Lite annorlunda. Gula dörren är ju hur läcker som helst!
Jag skulle gärna måla huset svart men där gick nog våra åsikter rejält isär!
En skön gul färg som skulle passa vårt gamla hus...Förresten var detta hus mannens favorit. Skrämmande hur olika stilar man kan ha och ändå bo tillsammans (utsidan gillar jag också men möbleringen inomhus föll mig inte alls i smaken, det var bara för maffigt)
Grått var däremot inte på tapeten. Men snyggt är det ju hursomhelst. Vitt var inte heller nåt färg alternativ till vårt hus. Det här med byggande, målande och sånt är inte så enkelt då man gillar olika stilar (och olika färger). Man måste ju liksom bestämma sig för en stil och sen köra racet...

Inga kommentarer: