h e l g

va tokigt med helg nu igen....det hann ju knappt vara några vardagar emellan. jag var ju nyss 7 år och var lika rastlös i benen som edith är. imorgon klär jag säkert upp mej i en av mina finblusar med tillhörande grå kjol och firar min åttioårsdag i kretsen av de närmaste. livet går så snabbt. idag var jag till rdg med min 4 åring och där på en tavla finns denna text (inte exakt lika men nästan):

"Om jag fick leva om mitt liv igen, skulle jag göra fler misstag nästa gång. Jag skulle vara galnare än jag varit den här gången. Det finns väldigt få saker som jag tar allvarligt längre. Jag skulle definitivt vara mindre hygienisk. Jag skulle ta mer chanser, jag skulle resa mer, jag skulle bestiga fler berg, jag skulle simma i fler floder och jag skulle njuta av fler solnedgångar.Jag skulle äta mer glass och mindre bönor. Vi skjuter allihop upp saker till den dagen i framtiden som aldrig kommer. Lite nu och då skulle jag uppträda lite som en galning. Jag skulle ha fler verkliga bekymmer och färre inbillade. Du förstår, jag var en sådan där människa som levde profylaktiskt, förnuftigt och förståndigt timme efter timme och dag efter dag. Åh, jag har haft mina ögonblick och om jag fick göra om alltihopa igenskulle jag ha fler sådana ögonblick. Faktum är att jag skulle försöka att inte ha något annat - bara ögonblick,det ena efter det andra, i stället för att leva så många år i framtiden. Jag har varit en sådan där människa som inte gick någonstans utan en termometer, en hetvattenflaska, munvatten, en regnrock och fallskärm. Om jag fick göra om alltihopa igen, skulle jag resa med mycket mindre bagage - mycket mindre. Jag skulle börja gå barfota tidigare på våren, och hålla på längre på hösten. Jag skulle åka karusell mera, heja på fler människor och plocka fler blommor och dansa mycket oftare - om jag fick göra om alltihopa igen. Men du förstår - det får jag inte." /En 82-årig mans funderingar över livet och dess förgänglighet.

2 kommentarer:

Annika sa...

jag skulle äta mera vitaminer så jag inte skulle vara förkyld jämt ...

maria sa...

vilken tur att du inte är 82......ännu har du många år på dej att äta vitaminer :-)