v å r t e c k e n

ett säkert vårtecken är sandigt golv i farstun. skulle jag bestämma mej för att detta irriterar mej så skulle jag få skura golvet sjuttioelva gånger per dag. och vem vill det? INGEN! därför har jag bestämt mej för att inte störas av att 80% av vårt ljusa trägolv är en välfungerande sandlåda nuförtiden. leksaker att leka med i "inomhussandlådan" brukar inte heller vara nån bristvara i vår farstu. det är bara att leka på med andra ord. yes.

byrån hamnade, som ni ser, i farstun. mamma tycker att den borde målas. men jag är nöjd, mest nöjd över att NÅT har förändrats. det är precis som det brukar vara. i samma veva kom en nymålad hatthylla upp som vi haft i källaren, roligt när man hittar nåt man gillar i egna gömmor. gubben har inte kommenterat förändringen desto mera men jag bara vet att han också gillar förändring ibland, det syns på hans näsvinkel.....

mattan, den underbara långa plastmattan som tyvärr inte heller döljer sand alltför bra, är köpt vid loppiset i byn. där finns flera plastmattor ännu, men de svart-vita har haft en snabb åtgång.....finns en likadan svart-vit randig, men i tyg, där för tillfället....

nu ska jag dricka upp mitt halvljumma kaffe och ropa åt barnen att de ska sluta slarva ut plastpåsar som de använder som sittunderlag när de ränner i den irriterande stora snöhögen som ännu finns på gården....man vet ju hur pigga de är på att städa undan efter sej!

3 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Riktigt, riktigt snyggt med svart-rött-vitt i hallen! Mattan är jättefin! Tittade själv på svart-vit-gråa mattorna sist jag var in, det var de enda färgerna som fanns då, men de var fel storlek allihop för att passa in hos oss. Ursnygga skapelser hur som helst!

Anonym sa...

Vad har ni för golv? Alltså vilket träslag är det? Jag vill ha björk på bottenplan för hårdheten skull, gubben vill ha furu för att det ska nötas vackert. Det är ju också en ekonomisk fråga... Björk kan man ju bara lacka och ha som det är, furu måste behadlas mera för att se snygg ut i längden vilket innebär mera jobb. Vinden blev gråmålat billigt furugolv (=andra klass... :-)).

/iita

maria sa...

Iita, golvet är nog furuplankor från Lassilas...minns att det blev billigt (ca 11e m2) för vi hade inget emot att det fanns kvisthål i plankorna (de har vi proppat igen)....så vårt golv är långtifrån perfekt, vi BORDE/MÅSTE måla det ett varv till nu i sommar!

att det lätt kommer hack och revor i golvet stör mej inte, det som stör mej mest är att vissa springor med tiden har blivit nästan 1 cm..liiite väl breda!(jag minns så väl hur bekymrad jag var när gubben skruvade plankorna så tätt eftersom jag ville ha springor i trägolvet, men det har jag nog fått äta upp nu efteråt)