f ö r e l ä s n i n g e n



det första jag gjorde imorse när jag slog upp min blå vara att packa barnen i bilen och bege mig till syrrans för att få en sammanfattning av Olga Rönnbergs föreläsning...och det ända jag ville höra var att jag inte missade något. men det första hon sa då vi öppnade dörren var
- du borde nog ha varit med igår...

Resten av inlägget är Annikas tankar från igår:

Olga kör verkligen hårt på det hon tror på. För henne gäller det att göra nu och inte börja på måndag (som jag har en tendens att göra).
Gräv där du står, ta det som finns, gör det du kan.
Vi kan alltid påverka det vi kan påverka. Finns det ingen egentid till träning så tränar man med barnen. Låt barnen vara med, hindrar du dem blir det bara mer intressant för dem. 
Åker du bort på resa och inte har möjlighet att träna, tänk på att du kan påverka det du äter. 
Träna inte mer, träna smartare.
Styrketräning ger bra resultat om man har tunga vikter och kör med rätt teknik. 
Den som tror att man får stora muskler av styrketräning har fel. Ifall du tränar i många år och äter lite anabola så kanske du blir en riktig stor muskelknutte men inte av vanlig styrketräning.
Tunga vikter ger resultat, det är ingen vits att hålla på med hantlar på 2 kg.
Tro inte att du "tonar" kroppen med smala vikter.
- dina barn väger mer än så, dina matkassar väger också mer än så, sa Olga.
Vi fattar!
Gör det svåraste först, det lätta blir ändå gjort.
Vill du se resultat på en viss kroppsdel så träna den delen, då räcker det inte att träna zumba.
Tycker du zumba är kul, dansa efter att du tränat där du vill se resultat. Ta snabba beslut (under 30 sekunder) och gör det (jumpapass) och tänk inte så mycket på om du har lust!
Börja med små förändringar.
Hur skall man komma igång?
Gör en förändring per vecka.
Börja alltid med kosten.
Första veckan: ät bra morgonmål.
Andra veckan: ät bra mellanmål.
Tredje veckan: powerwalk 3 ggr i veckan.
Fjärde veckan: kontakta nån som visar hur man styrketränar och börja med det.
På fyra veckor har du gjort fyra små förändringar, en liten förändring i taget och du klarar av att gå vidare med dina nya vanor.
Sen fortsätter man och sätter in nya små förändringar för varje ny vecka ....
Målet är inte att lyckats utan att ta och göra det.
Resultatet kommer sen, enligt Olga är det viktigt att ha deadlines, ett visst datum när man vill vara i den form man har som målsättning.
Varför inte prova brudklänningen varje bröllopsdag?


Det här tycker Olga, fembarnsmamma och personlig tränare. Det här är hennes grej, hennes liv och hennes jobb.
Visst, jag blev inspirerad till träning, vilket jag tycker är jätteroligt, det är en hobby för mig. Det känns kul och bra att träna. MEN träning är inte det viktigaste
jag tänker på de fem fingrarna
GUD . MAKE . BARN . FÖRSAMLINGEN . ARBETE
i den prioritetsordningen
det finns inget finger för träning
liksom det inte finns ett finger för tandborstning.
 Hur ser din hand ut?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Låter intressant. Ser ur som om A fattat ide'n. Ser ur att träna då hon plockar in i skåpen...

Det viktiga är ju den träning som blir gjord. Nu ska jag starta min klädvikarträning. Moster m.

maria sa...

javisst, allt man gör fysiskt (förutom att slösitta i soffan) räknas ;-)

Anonym sa...

Tänkte lite på handen. Visst handen har bara fem fingrar och ingen tandborstning finns på handen. (Men utan tandborstning är kanske förhållandet till finger nr. 2 heller så bra ;-))

Med träning kan kanske förhålladen till många eller alla fingar bli både sämre och bättre?

Det finns många aspekter på träning och kost som tåls att tänka på nackdelar och fördelar. Jag är en som brukar skjuta på allt om träning på framtiden och har länge grubblat och funderat hit och dit hur och vad och varför angående träningens vara eller inte vara.

Men med några veckors intensivare träning i bagaget nu kan jag nu konstatera att förhållandet till första fingret blev lite bättre i och med att träningsdagboken blev en bibelläsningsdagbok också, en del i var ända av häftet. Förhållandet till det andra fingret blev bättre i och med att min man uppmuntrar mig att träna för att jag skall må bättre och vara piggare och gladare. Jag har mera tålamod och orkar vara en bättre mamma då jag inte lider av huvudvärk för jämnan. När jag tränar hemma är jag ändå en närvarande mamma då barnen är med då jag tränar. Förhållandet till sista fingret är också på bättringsvägen då jag är piggare och gladare nu än som en stillsittande soffpotatis. Alltså rätt eller fel att träna?
Träning är väl som allt annat här i världen som stjäl vår tid? Data, tv, kompisar, familj, resor m.m. Vem kan säga vad som är bättre och sämre och vad som är rätt och fel?

Annika sa...

Precis så tänker jag också (hänvisar till föregående). Ibland får jag känslan att om jag tränar och tycker bra om det tror många att jag sätter stor vikt vid det ytliga. Men så är det ju inte, träning = välmående ... därför tycker jag att träning är något som bra kan tillhöra vardagen för att vi skall må bra och då behöver vi inte fundera om det är rätt eller fel, det bara är. Så menade jag då jag tänkte på handen. Vardagssysslor behöver inte ha egna finger utan de finns ändå, de viktigaste sakerna i livet är något som vi främst skall tänka på: hur vårdar vi relationen till Gud och våra medmänniskor...då är de bra att se på handen och tänka, vem är på tummens plats idag och vem är på lillfingrets plats.

Anonym sa...

Å dessutom Maria så er du ju faktist på gym, räknas int he? ;)

Annika sa...

Gym eller hemmaträning, allt räknas. det viktigaste är att man tränar enligt eget humör ;)

maria sa...

klart att gym räknas, skulle det inte räknas skulle jag aldrig släpa mig dit ;-) precis så roligt är det inte!