Rysslandresan

Vi startade vår resa på torsdag och övernattade i Joensuu så att vi skulle komma tidigt till gränsen på fredag morgon.
På ryska sidan besökte vi Sortavalla innan vi körde till Petroskoj. Jag faschinerades av torget vi besökte där man styckade kött i samma hall där man sålde kläder. Allt i ett med andra ord (här behövs inga hygienpass som vi har hos oss)
Jeansen var snyggt uppradade, inget sparande på skyltdockor. Och så "plastblomsterbutiker" som finns lite överallt, plastblommor är en välbekant prydnad, speciellt på gravgårdar.....
Detta är den vackra Lutherska kyrkan i Petroskoj, nästa gång jag besöker den ska jag ta kort från en halv kilometers avstånd så man ser på vilken härlig plats den står! Denna kyrka var vårt mål för resan.(bild lånat från nätet)
Vi välkomnades med vackra bibelcitat och godis på sängen. Vårt rum som vi sov i fanns i kyrkan, våra reskamrater sov i en lägenhet en bit därifrån.
Vi började fredagen med en samling, efter att vi hade ätit en god middag! bilden till vänster är "altaret" som finns i allrummet på övrevåningen där dom håller ungdomssamlingar och söndagsskolan. Väldigt mysigt!
Vi sjöng och berättade lite om oss själva, om vår kristna tro och våra traditioner i vår församling.
Vi blev ofta erbjuden mat, i kyrkans kök skramlade alltid nån med kastrullerna och vi kände oss bortskämda av allt gott som vi fick!
Pelmeni är väldigt gott, första gången jag ätit detta...påminde om pasta och köttbullar. Sist på kvällen tog vi en tur till Petroskojs vacka "strandpromenad". En sevärdhet som säkert är ännu vackrare en varm sommarkväll.
Ofta far brudpar ut hit och tar kort av sig (vid tornet som skymtar på bilden ovanför till hö), och låser fast hänglås med namnen i på kedjorna utmed kajen...
På lördagen hade vi nattvardsgudstjänst i Derevjanka, en kyrka med sparsam utsmyckning kan man säga!
På lördagkväll körde vi till en grillplats (som var ca 50-60 km från Petroskoj, minns inte var) och blev bjuden på smarrig, grillad kyckling. Där var gemenskapen stor och vi sjöng, åt och skrattade tillsammans. (ja, man måste ju bara gapskratta då man frågar en man hur mycket han kostar istället för hur gammal han är, så fel det kan bli då man inte behärskar språket, ha haa)
På söndagmorgon bekantade vi oss med söndagsskolan. Flera av församlingens ungdomar var engagerade i den.  Och stämningen var glad och ivrig, påminde om våra dagklubbar här i nejden. På bilden till hö håller två barn upp dagen minnesord, en bibelvers.
Efter söndagsskolan deltog vi i Nattvardsgudstjänsten både på finska (vi damer var inte med under hela finska gudstänsten) och på ryska, vi sjöng också för de andra i kyrkan och jag är tacksam över att mina kusiner har fina sångröster!
Efter mycket sittandet blev det dags för en rundtur i staden.
På söndagkväll åkte vi med tre bilar igen på utfärd och denna gång bar det av till en turistattraktion där man drack nån sorts källvatten som lär ska vara helande för kroppen.....Ryssarna kommer långt resande till detta ställe för att dricka vattnet som smakade lite som järn.
Efteråt besökte vi ett vackert ställe som man kan kalla för en "hednaplats". Folk (icke troende) åker dit och önskar sig någonting och binder en trasknut i träden för att önskningen ska gå i uppfyllelse.
Utsikten var bedårande och man önskar att människorna som kommer till denna plats istället skulle se Guds skapelse och be till honom som skapat allt detta! Detta var vår sista kväll tillsammans. Vi avslutade kvällen i gemensam bön i kyrkan och sov gott den sista natten innan avfärden hem.
Det är väldigt intressant att köra i Ryssland, vyerna är vackra och sorgliga på samma gång...för visst ser man fattigdom lite överallt! och man blir påmind om hur väl ställt vårt samhälle är uppbyggt här i Finland.

Detta blev ett långt inlägg om vår resa till Ryssland. Och det absolut bästa med resan kan man inte se på bilderna för det var gemeskapen med våra vänner. Vi lärde känna många nya, trevliga människor och gemenskapen var stor. Vi sjöng mycket, vi bad och kände en närhet med vår Far i Himlen, en närhet som alltid finns där men som blir starkare ju mer vi samlas kring Honom.

Till hösten har jag planerat att delta i en bussresa till samma ställe, resan blir från torsdagen den 5:e till måndagen den 9:e. Om du också vill komma med så är du välkommen, man kan anmäla sig åt mig. maria83bjorkskog@hotmail.com. Bussresorna brukar vara väldigt trevliga och fastän det känns skumpigt och jobbigt att sitta timtal i bussen så överväges detta med alla intressanta diskussioner man brukar ha med medresenärerna.