limpa utan skal


"Jag vill ha en limpa men ta bort skalet först", beordrade hon som alltid vet vad hon vill och som meddelar det högt, gällt och ljudligt. Nyss kom hon tassande ut ur sitt sovrum och påminde mig om att väcka henne tidigt imorgon bitti då vi ska sjunga åt storasyster som fyller år. Hon är livrädd att missa den händelsen (eftersom hon sover betydligt längre på morgnarna än de andra) och litar tydligen inte helt fullt på mig. Födelsedagsbarnet, å sin sida, är inställd på att försöka vänta i sitt rum till senast klockan åtta och det blir nog en utmaning för henne som alltid är lika morgonpigg.

Att vänta på kalas är lika spännande för dem alla tre och vi har räknat dagarna. Idag kunde vi äntligen konstatera att kalaset är imorgon. En fin tårta står i kylen och den ger en stolthetskänsla som jag sällan känner då det kommer till bakverk. Tänk att jag lyckades så bra denna gång. Härmed kommer jag alltid att baka tårtor till kalas. Nu var det sagt *blink*.


Nu ska jag ta en snabb dusch innan natten. Det blev några småsvettiga timmar här ikväll med kalas- och midsommarhandlande vid prisma, råddigt hem (både ute och inne), stök i köket efter tårtbak, flugor överallt (trodde att jag tagit livet av dem alla igår), tjattrande barn, tvätt som skulle vikas och sånt. Men nu är röran fixad och mannen kan riktigt bra komma hemsmygande inatt efter tre dagars bortvaro. Han är såå välkommen.



Inga kommentarer: