s o m m a r t a n k a r

När katten är borta dansar mössen på bordet.
Då pappa är borta sover barnen i vardagsrummet och äter choklad till kvällsmål
(dock efter en obligatorisk smörgås).
Eftersom jag inte har nån att mysa med ikväll så passar det utmärkt att fylla i sommarlistan som jag kopierat av Caisak. Ska försöka fylla i den så ärligt som möjligt.

VAD SKA DU GÖRA I SOMMAR?
Barnen kommer definitivt att vara i centrum i alla mina sommarplaner. Det är mest vi och minst jag. Kommer faktiskt bara på en enda sak som jag planerat in utan dem. 
SKA DU ÅKA NÅGONSTANS?
Åtminstone till powerpark, det ska bli så roligt att åka karuseller med vår yngsta som inte testat på detta nöje tidigare. För egen del hoppas jag på ett besök till bostadsmässan i Seinäjoki (utan barn)
HUR LÄNGE SKA DU VARA LEDIG?
Inte ett arbetsskifte så långt ögat kan nå. Fast å andra sidan, vad klassas som arbete och när är man ledig?
VAD VILL DU VERKLIGEN HINNA MED?
Hmmm...jag måste ha otroligt låga krav eftersom jag inte kommer på nåt! Vilken tråkmåns. Nåja, bostadsmässan skulle ju vara rolig...
VAD TROR DU EGENTLIGEN DU KOMMER ATT GÖRA?
Samma kvällsrutiner men en timme senare än normalt, samma morgonrutiner (förhoppningsvis en timme senare än normalt), samma lunchtider och samma kaffepauser däremellan. Jag kommer att sucka över våra inrotade rutiner samtidigt som jag tycker att det är så skönt att ha det vanliga.
VAD SER DU MEST FRAMEMOT?
När hela min familj (syskon och äkta hälft) + alla syskonbarn ska övernatta två nätter i kalajoki (tre stora hus är reserverade för gänget) för att fira min fars 60 års dag!
VAD KAN GÅ FEL?
Vädret såklart. Eller magafari. Vi vill ha sol, värme och att alla är friska.
VEM KOMMER DU VARA MEST MED?
Jens, Edith, Ivar, Ruth och Seth.
VAD KOMMER DU LÄGGA PENGAR PÅ?
Mat. Definitivt.
VAD KOMMER DU ATT KÖPA INFÖR SOMMAREN?
Nya sommarklänningar som inte slutar strax under låren. Fyy vad opraktiskt med kort klänning då man gör allt annat än sitter fint på en stol.
KOMMER DU ATT ANVÄNDA DET?
Absolut. OM jag kommer mig för att inhandla dem vill säga.
KOMMER DU ATT BLI BRUN?
Jo, sådär lätt brun. Har haft noijor över alla artiklar om hudcancer som ökar och nu är jag precis som min mamma -"akta solen, akta solen, akta solen" 
VAD VILL DU SÄGA TILL DITT SOMMAR-JAG?
Ha inga stora förväntningar så blir du inte besviken. 
VAD KOMMER DU ATT ÄTA?
Broilersallad. Har pippi på det nu.
VAD KOMMER DU ATT DRICKA?
Vatten. Får i mig alltför mycket kolhydrater på annat håll.
VAD KOMMER ATT GÖRA DENHÄR SOMMAREN EXTRA BRA?
Att jag fått nytt vardagsrum och kan njuta av mitt kvällsmål i soffan samtidigt som jag ser på "bysbarnen" som tar ett kvällsdopp.
VAD KOMMER DU HA PÅ DIG?
Shorts och topp. Låren blir kritvita och plötsligt är inte brunbrända ben alls lika fint längre, ha haa...tacka vet jag vinterblek hud.
HUR KOMMER DU ATT GÖRA DIG ILLA?
Bränna mina axlar, jag gör det varje sommar. Eller kanske cykla i diket då jag beundrar hästarna vid Fors-Gers.
VAD OROAR DU DIG FÖR?
Är, tack och lov, inte orolig av naturen. Börjar man oroa sig så finns det ingen ända på det. Allt kan ju hända precis hur som helst och när som helst för vem som helst. Man får ha böneämnet "att kasta alla bekymmer och orosmoln åt Gud" hela livet ut och be om hans frid.
VAD KOMMER ATT BLI EXTRA SPECIELLT I ÅR?
Att detta är första sommaren i vårt nyrenoverade hem. Matriell lycka.
HUR KOMMER DU ATT MINNAS DIN SOMMAR SEN I SEPTEMBER?
Förhoppningsvis med tacksamhet och med en lättnad att den är över (får man ens skriva den tanken i en mening). För trots att sommaren är härlig så är också tempot högre med barnen hemma, deras förväntningar är ju hundra gånger större än mina fjuttiga.





Inga kommentarer: