I N R I


Vi får ta del av kärleken med kvinnan som smorde Jesu kropp med dyrbar balsam.

Vi får ta del av skammen med Judas som utgav Jesus för trettio silverpenningar.

Vi får ta del i den första nattvarden med Jesus och hans lärjungar.

Vi får ta del av tröttheten med Petrus och Sebedeus i Getsemane trädgård då Jesus som bäst behövde stöd.

Vi får ta del av ångesten som Jesus kände inför allt som skulle ske.

Vi får ta del av känslan förräderi då Judas kysser Jesus på kinden.

Vi får ta del av förnekelsens stund med Petrus, tre gånger innan tuppen gal.

Vi  får ta del av ångern som Judas drabbades av då han kastade silverpenningarna och tog sitt liv. 

Vi får ta del av folkmassornas rop: Korsfäst, korsfäst!

Vi får ta del av smärtan från den vassa törnekronan som trycktes ner i Jesu panna.

Vi får ta del av den tunga vandringen som Jesus gjorde till Golgata.

Vi får ta del av sorgen då han dog.

Vi får ta del av glädjen då Jesus uppstod och graven var tom. 

Vi får ta del av glädjen då Maria mötte Jesus på vägen från graven.

Vi får ta del av den mäktiga stunden då Jesus uppenbarade sig i rummet där hans bedrövade lärjungar låg till bords.

Vi får ta del av andens kraft som Jesus lämnade kvar.

Vi får ta del av tvivlens känslor och liksom Thomas sticka handen i Jesu sida.

Vi får ta del av orden som Jesus sade åt Petrus - "Följ mig"

Vi får tro att Jesus fullbordat allt för vår skull på korset. 

1 kommentar:

Malin sa...

Jag tycker så om att läsa din blogg. Är så glad att jag hittade den. Ofta är de bibeltexter du har delat med dig av så passande för mig. Och jag blir så berörd av orden. Jag är inte så duktig på att läsa bibeln, och därför tycker jag det är så fint att gå in på din blogg och få läsa nu som då. Jag blir så berörd av det här du skrev nu, det är så stort. Och ibland på högtider glömmer man nästan bort varför vi ens firar dem. Så Tack!