min familj


Huh. Hade glömt hur intensiv en sommardag kan vara med huset fullt av barn, sand, smuts, kläder och strumpor överallt och med simning på önskelistan. Lägg därtill matinköp, matlagning, klädtvätt och att hålla hemmet i beboeligt skick (dessutom med mannen på arbetsresa) så blir man nästan gråhårig. Till all lycka så väter "vattenmanicken" gräsmattan självmant bara man kommer ihåg att vrida på vattenkranen. KÄNSLAN att nån annan än just jag får nåt vettigt gjort på denna gård känns som smaken av en mjuk lakrits puckelglass.

Nu ikväll, när barnen har somnat och jag äntligen har en tyst stund, så går mina tankar till det fina bibelstället i Matteusevangeliet där det pratas om Jesus familj. En gång när Jesus talade till folket så kom någon och sade till Jesus att hans mor och hans bröder står och väntar på honom utanför och vill prata med honom och då svarade han till dem "vem är min mor? och vilka är mina bröder? Han räckte ut handen mot sina lärjungar och sade: Här är min mor och mina bröder. Den som gör min himmelske Fars vilja är min bror och min syster och min mor." Matt 12: 46-50


Alltså vilka underbara ord och verkligen något som jag får ta till mig av. Åtminstone jag är ganska snabb och mån om att se till det bästa för min egen familj och en stor del av min energi går åt till just detta, men ibland kan det vara bra att stanna upp och tänka lite som Jesus gjorde här. Att se min medmänniska som en familjemedlem i Guds familj och spara lite av energin till just den eller den människan. Att vi alla är bröder och systrar i Kristus. Att jag inte bara gör bäst, bäst, bäst för min egen lilla krets utan också förmår göra nåt bäst som räcker åt andra. Utanför min krets. Ibland till och med utanför bekvämlighetszonen.


Nåt att påminna sig om nu som då.


Inga kommentarer: