k ä r l e k


Jag kikade nyss in på bloggen Kvintettfamilj och där finns en gallup om hur man träffade sin kärlek, här. Var det vänskap, passion eller förälskelse. Helt otippat så lämnade mina tankar på det här med kärlek. Nu tänker jag inte börja hålla nåt föredrag om hur vi träffades utan kan bara konstatera att vårt förhållande har blivit djupare, helare, lyckligare och rikare trots att vi samma kväll som vi blev tillsammans körde rakt ner i ett djupt dike (vattenplaning) längs med riksåttan och starten inte blev den bästa. Vi fick vifta åt en pojkyngling som hade varit på traktorrally i Nykabi som kom och drog upp bilen. Heja, bara vilken romantisk start vi fick.

* * *
Jag var en gång, för några år sen, på en gemenskapskväll där temat var nåt med äktenskapet (jag minns inte ordagrant). Då blev det pratat mycket om skillnaden mellan kärlek och förälskelse. Jag minns inte så mycket från just detta tillfälle men har ett vagt minne av spisen och vardagsrumsbordet (detaljerna minns jag inte men på ett ungefär).

Kärleken målades upp med denna bild: Ett par som sitter i vardagsrummet och har en brasa som brinner i spisen. Inget är extra exotiskt och häftigt utan situationen är trygg, hemvant och kärleksfull. Värmen strålar ut i en jämn dos och man får inte för varmt, men inte heller för kallt.
Förälskelsen målades upp med denna bild: ett par som istället för att sitta vid spisen tänder eld på vardagsrumsbordet för att värma sig och få en ordentlig, sprakande, brasa! De får en häftig och spännande upplevelse där de nästan håller andan för att se om gardinen eller soffkanten sprider elden vidare. Värmen som strålar ut från brasan är heta under den korta tid som bordet brinner.

Men hur slutar historierna? Spisens värme värmer länge, glöden känns varmare än själva brasan och kan man röra om den så att den får ny glöd. Brasans sprakande bidrar till en harmonisk stämning i rummet.
Vardagsrumsbordet, som var väldigt häftig att tända och där brasan blev stor och kraftig, slocknade hastigt. Värmen, som var så påtaglig, byttas snabbt i kyla då den slocknade. Rummet blev ett kaos av allt detta. Först en stor brasa - sen en askhög på golvet. 
* * *

Nu kan man ju tycka att historierna är lite konstiga. Vem i all världen skulle tända på ett vardagsrumsbord!? Jag tror inte att man ska fokusera på just bordet, utan tänka djupare. Vart leder förälskelsen? Förälskelse är ingen varaktig känsla som håller i sig år efter år. Om den inte övergår i kärlek så dör den ut!

Äktenskapet byggs inte upp på förälskelse, det krävs mera än det. Det krävs kärlek, livslång kärlek. Och hur man håller kärleken levande är ju ett skilt kapitel. I vårt fall förlitar vi oss på Guds kraft. Vi är övertygade om att hans hand vägleder oss genom alla de prövningar som varje äktenskap hamnar inför.

"Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, 
och den som älskar är född av Gud och känner Gud." 1 Joh 4:7

Inga kommentarer: