vi på saltkråkan


Barnen har fått en ny dvd, vi på saltkråkan, och jag kan inte riktigt hålla mig därifrån då de tittar på den. Denna film tittade jag på då jag var liten och gamla minnen kommer upp. (Då observerade jag inte hur torr hunden Båtsmans svans var den dagen då familjen Melkersson kom till Saltkråkan och regnet öste ner)...citerar ett utdrag då de går till deras hus som de hyrt över sommaren.

- Pappa, vad glor dom på, tror de det är nån cirkus som kommit hit? frågar Pelle
- cirkus Melkersson i regnväder är väl en underbar syn.

Mina söta, snälla ungar, vart drar jag iväg med dom
Nej, huset är ju underbart. Det sa agenten, alldeles underbart!

- Pappa, vet du om att det regnar in i snickargården?
- ja, det blir underbart. VA SA DU??
- ja sa det regnar in.
- nej, struntprat, det regnar inte in!

Tänk om det regnar in, det skulle vara så likt mig att måsta hyra ett hus utan både väggar och tak. En större dumsnut än Melker Melkersson har väl aldrig setts på saltkråkan.
Det är väl därför alla stirrar på oss.

-----------------------------------------------------------------
Jag är ju inte ensam om att gilla Astrid Lindgrens filmer, favoriten var/är helt klart Barnen i bullerbyn, sen gillade jag också Madicken och Pippi. Lotta på bråkmakargatan var också en rolig tjej. Ronja rövardotter var för hemsk så den ville jag aldrig se då jag var yngre. Numera tittar jag aldrig mera på filmer (förutom då jag smygkikar över axeln på barnen en stund). På nåt vis så klarar jag mej riktigt bra utan dessa fantasivärldar...man blir liksom van att aldrig kolla på nåt, ointresserad...till och med Ernst sommar orkade jag inte följa med, undrar hur hans sommarpalats blev till sist......

Inga kommentarer: