jaså, säger du det!?


Ursäkta den osmakliga bilden, men kladdkakan var desto smakligare att äta!

Jag kom att tänka på en sak nu när fikagästerna farit hem. Hur viktigt det är för mammor att träffas utan barn. Inget illa med barn, men när man träffas med dem så borde man göra det på barnens villkor och inte kräva att de ska vara tysta och snälla och uppföra sig som porslinsdockor medan man själv försöker lösa världsproblemen och fundera hur grannfrun igen hade råd med nya stövlar. Här är dagens exempel:

Vi var tre pratglada mammor runt köksbordet och sju högljudda, glada, lekande barn runtomkring oss. Ljudnivån blir ju som bekant ganska hög och man har noll koll. Man fokuserar mera på samtalet och mindre på barnens lekar. Detta gick bra idag ända tills Ruth stod bredvid mej och gnällde högljutt (och drog i mina kläder vilket är väldigt irriterande då man är uppe i ett samtal) eftersom hon skulle ha leksakshunden av ett annat barn. I stundens hetta förde jag bort henne i ett annat rum och sa att hon får komma tillbaks då hon slutat gråta. Vilket resulterade i att hon kissade ner sig. Jag tog av henne de våta byxorna och uppmanade henne att hämta nya i hennes rum. Storebror var tydligen på övre våningen och tyckte att han skulle hjälpa lilltösen så han tappade upp ett bad åt henne och ropade sen åt oss där vi satt i köket och talade att Ruth badar. Får vi också fara i badet, var naturligtvis följdfrågan.
Det finns ju en gräns för vad barnen får hitta på då man är "upptagen" med annat. 
Idag gick gränsen vid att bada!  

När jag sen satt på toaletten och kissade (ursäkta den onödiga detaljen) så kunde jag inte undgå vattnet (ca 15 cm djupt) som var kvar i badkaret och pallen som hon hade till hjälp då hon klivit ner i badet. Barnen vet exakt då man har fokus på annat och då gör de sånt som de garanterat vet att är förbjudet. 
Ah, dessa härliga små, ibland så jobbiga, människor. Dom döljer inget! Har dom tråkigt så gnäller dom, är de glada så hör man skratt och är dom trötta, ja då somnar dom så fort möjlighet ges! 

Nu ska jag stoppa Ruths våta byxor i tvätten (som jag i stundens hetta lagt i en påse i roskis!) Ännu är jag en såpass duktig mamma (om än väldigt tankspridd) att jag tvättar barnens kläder då dom är smutsiga och inte kastar dem, ha haa.......

1 kommentar:

LB sa...

Voi voi, dessa härliga barn!