att förbereda sig...eller inte



- Nå, har du ställt det mesta klart nu inför babyn, frågade rådgivningstanten då jag var på kontroll igår. 

Tyvärr så är jag nog en sån som inte kan ta ut glädjen i förskott. Jag vill ha ett livslevande barn med mig hem innan jag på riktigt kan glädjas åt att vi har fått tillökning i familjen. Babysängen står dammig på liderskulla ännu, amningsinläggen i butiken har jag inte köpt trots att jag vet att dessa behöver man ganska snabbt då man kommer igång med amningen. En liten tutt åt bebisen som man börjar vänja den med det första dygnet är likaså i butikshyllan. 
Jag är pirrig av förväntan och längtan. Men samtidigt möter mig tanken tänk om nåt händer.....
Jag minns så väl då jag väntade vårt första barn. Hur jag inredde babyrummet månader i förväg. Det målades och syddes och hela rummet var en chock i rosa och blått. Allt var planerad i minsta detalj. Blöjlådan matchade gardinerna och gardinerna matchade kuddarna i sängen. Att Edith skulle anlända frisk och rosig till världen var väl nåt jag bara förväntade mig då (eller så har jag glömt eventuell oro). 21 år ung och med tro på livet.

Denna gång blir eventuella blöjbyten gjord på soffan eller sängen, babyn får sussa med oss i stora sängen och vi tar livet då det kommer, om det kommer och som det kommer. Detaljer som nytvättade babylakan och snuttefiltar känns som oviktiga. Miraklet, att få en baby känns så ofattbart! Kan vi verkligen få den gåvan av Gud. 

Det bästa av allt är att det är Herren som har kontrollen, annars skulle jag nog vara ett nervknippe vid detta laget. Jag får lämna allt i Hans händer. Liv och icke liv är utanför mina påverkningsmöjligheter. Så nu går jag här hemma och längtar efter våran grabb som redan är så älskad i magen. Midsommar är i antågande, barnen vill övernatta vid stjäre, bada midsommarbastu och äta gott.  Jag däremot vill kissa på wc mitt i natten och spola efteråt. Tuppen lockar inte det minsta. Ekvationen går inte ihop. Men vi tar dagarna som dom kommer. En dag i taget. Njuter av livet. 

ps. änglarna på bilden prydde kaffebordet på Janinas examensfest.

Inga kommentarer: