l a t d a g


Jag har haft en riktig latdag idag där menyn har varit att göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt.  Räddningen har nog varit att vi har varit gåendes till dagklubben både när vi förde och hämtade Ivar.
Frisk luft gör ju gott för latmaskar.
Men visst är det skönt att ha sådana dagar ibland, speciellt om det är längesen sist! Dagar då man struntar i att håret ser ut att ha blivit stylat med smör och rätta paret till sockan inte hittas. Förresten, på tal om sockor och värme så kommer jag att tänka på vår nya, tjocka, sköna julmatta som jag köpt vid missionsmagasinet. Jag köpte också röda porslinsmuggar som skulle matcha mattan och nu borde jag ha ett rött hårband också.....och hitta den andra röda sockan....(jag kommer garanterat att hitta den gröna först)
 Det ser ut att bli en betydligt rödare jul på påvallsfolk denna jul än tidigare jular.

Förresten så stämmer ordspråket att ett bränt barn skyr elden. Vi har nämligen en kille här hemma som har ett väldigt stort behag till tändare och ljus. Han tjatar hela tiden om att få tända ljusen, och sen när de brunnit en halv minut så vill han blåsa ut dem. 
För att blåsa är minst sagt lika roligt som att tända ljusen.
 Det tycker också hans lillasyster. Idag tände han på (han frågar nog alltid om lov innan) ljusen på köksbordet. I ett nafs var Ruth där och skulle blåsa ut dem, men lågan var snabbare och fräste till i hennes pannlugg. Ivar och Edith skrek i högan sky ATT DET BRINNER, men innan jag hann se vad som brann så hade "pannluggsbrasan" slocknat och kvar lämnade en svag doft av bränt hår. 
Ivar blev väldigt blek om nosen, Ruth likaså. Jag misstänker att de fick sig en varning om hur farligt det är med levande ljus.

Vi ska minnas att hålla koll på lågorna nu i jultiden, speciellt om vi har minderåriga som rusar utmed väggarna och upp i taken!

3 kommentarer:

emma sa...

Van har du hitta såde snyggen matto? :)

maria sa...

Missionsmagasine, lika fås på beställning.

Anonym sa...

Hej! Det ser riktigt coolt ut med olika sockor..har du en grön julgran så kommer det att matcha fint :-) Det händer mycket i treårsåldern vid ert oxå ser jag..en härlig tid även om man får hjärtat i halsgropen ibland. Ha en välsignad adventstid! //moster A