s o r t e r a


Lite leksakssortering passar bra såhär inför julklappsinköpen. Nu är jag  tillräckligt påmind om att vi har det vi behöver och lite till. Jag kan inte komma på en endaste sak som våra barn saknar i vårt hushåll. Frågar man barnen blir svaret givetvis ett annat. Visst, det finns ju en uppsjö av nya  fräscha, roliga, leksaker. Men man kan lika bra rada upp de gamla snyggt så infinner sej lekglädjen hos barnen. 

Men det är ju så roligt också, att köpa leksaker. Mycket av det jag ser i butikshyllorna önskar jag att jag hade fått då jag var liten. Fast jag har nog ett minne att lekrummet svämmade över på den tiden också. Svårare blir det att köpa julklappar då barnen växer och blir mera "krävande". 

Men förstås, så är ju julfriden långt mycket viktigare än den perfekta julklappen, och att vi får vara friska. Jag kommer aldrig att glömma julen för 5 år sen då vi skulle på julmiddag till Linda och Jonas. När vi körde dit så klagade Edith lite på att hon hade sjuk mage. Vi trodde att hon var hungrig och lite "julnervös" så vi tog inte alarmet på allvar. När vi hade bänkat oss runt matbordet med alla läckerheter så började Edith må riktigt dåligt och vi hann med nöd och näppe få henne till wc:n innan hon spydde. Snopet. Vi fick hastigt packa oss i bilen, minns inte om vi ens hann äta upp maten, och köra hem och sen "fira jul" på hemmaplan! Jag minns så väl hur Linda (MED MYCKET BLEK MIN) gick runt med en sprayflaska med klorin och sprutade på allt och alla....men mest på dörrhandtag och så i wc:n förstås. Men trots att hon vidtog desinficerande metoder direkt så hade vi smittat den familjen också. Om jag minns rätt så fick de magafari sådär passligt till nyårsfirandet!
Så framförallt så önskar vi oss en frisk och fridfull jul!

2 kommentarer:

Linda sa...

ja, den julen glömmer man inte . fast det var ju inte ert fel. Vi smittade sen hela släkten..och vidare till syskons vänner. För det smittade en vecka efter att man blivit frisk.
Men sällan är det ju sån svår magsjuka som just denna var. Minns att (min) pappa låg på wc golvet och trodde han skulle dö ;-).
Det är ju sånt man inte kan veta i förväg, om man bär på smitta eller inte.
Vi har nog kommit över den incidenten så du får vara lugn :-)

Jag har också sorterat leksakerna (o tvättat) och man märker att barnen leker med dem bara de är ordnade på rätt ställe.

Hos oss har vi lite förändring på gång. Avslöjar inte mera! Ni får komma hit på kaffe och se ;-)

Far ju och plaskar imorgon så lördagkväll e vi iaf borta.

trevlig helg till er! Hoppas du hinner köpa julklapparna i helgen så att du kan njuta nästa vecka istället!

maria sa...

Vad spännande, synd att ni inte är hemma ikväll...blev ju nyfiken ;-)