Värd att smaka av


Kvällssol. Trevligt umgänge med familjen P. Grillen varm.  Lekande barn. Chokladpaj till kaffe och många glada skratt.
Inget som saknades igår med andra ord.

Idag smakar vi på ordet sommarlov och jag ser framemot en morgon utan måsten. Lillkillen vaknade som vanligt onödigt tidigt, ja ingen stiger väl upp 05:30 på sommarlov och nu i skrivandets stund 06:45 hör jag nästa morgonfågel, Edith, som tassar på vinden. Men solen glittrar så vackert på Esse å och att titta ut på detta kan vara skäl nog att stiga upp.
g.o.d.m.o.r.g.o.n.

Denna underbart goda kaka hade en av svägerskorna bakat och det var, utan att överdriva, det godaste jag ätit på länge! Tror jag åt en fjärdedel av kakan (till all lycka så tänkte de flesta på bröllopsformen och bara smakade en liten bit medan jag har varit så smart och köpt en klänning som har flexibelt midjemått så man inte måste svälta sig själv veckan innan *blink*). Kakan var sådär kladdigt seg i mitten så vi snackar inte om nån torrboll. *så läcker*. Kopierar in receptet här ifall nån vill bjuda mig å kaffe med dopp nån gång!

Amerikansk cookie med choklad och kola

12–14 bitar  
200 g mörk choklad (spar ca 4 bitar till garneringen)
100 g Dumlekola
175 g smör, rumsvarmt

1 ½ dl strösocker
1 ½ dl farinsocker
1 ägg
1 ½ tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl havregryn
3 ¾ dl vetemjöl


Garneringca 4 bitar choklad, grovhackadflorsocker

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen grovt och skär Dumlekolan i bitar.

2. Vispa smör, socker och farinsocker pösigt i en bunke. Blanda ner ägget. Tillsätt bikarbonat, vaniljsocker, salt, havregryn och vetemjöl. Blanda ihop allt till en deg.
3. Blanda ner choklad och Dumlekola. Rör ihop allt till en smulig deg.
4. Tryck ut smeten i en smord och bröad springform, 22–23 cm i diameter. Strö över lite grovhackad choklad.
5. Grädda kakan längst ner i ugnen i 34–38 min. Låt den svalna i formen. Pudra över lite florsocker före servering. Ät kakan som den är eller servera med vispad grädde eller vaniljglass.

Inga kommentarer: