de sista. . .f ö r b e r e d e l s e r n a


GOD  JUL!

Det finns ju vissa mänskliga egenskaper som man gillar mera och vissa egenskaper som man gillar mindre. Både hos sig själv och hos andra. För egen del ska jag försöka dra fram mina bästa egenskaper denna julhelg trots att barnen retar gallfeber på mig mellan varven "torkar svetten ur pannan". Julen kan verka så perfekt genom kameraobjektivet eller när gästerna kommer, men det är trots allt stämningen mellan familjemedlemmarna och den där vardagen som säger mest om hur vi är som personer. Med vilket sinne förbereder jag den finaste festen!? Snäser jag åt dem jag älskar mest?

Hittills har jag, peppar, peppar, klarat det ganska nöjaktigt. Inte bra men inte alltför uselt heller.
Om bara lillkillen i vårt hushåll skulle vara lite mer jämn i humöret och lite mindre krävande så skulle jag nog vara den strålande goda hemmafrun och mamma som jag innerst inne vill vara "torkar svetten ur pannan igen och tackar Gud att Seth ännu sover eftermiddagsvilan ute i vagnen".

Nu (eller då min man behagar anlända till vårt harmoniska hem *harkel*) ska jag fara till Petterssons trädgård och köpa mig en fin julbukett. Lite senare kommer våra "uppesittargäster" på gröt och då tror jag att jag inleder julen.

Giv mig ett hem på fosterjord,
en gran med barn i ring,
en kväll i ljus med Herrens ord
och mörker däromkring.
Giv mig ett bo med samvetsro,
med glad förtröstan, hopp och tro.
Giv mig ett hem på fosterjord
och ljus av Herrens ord.




Inga kommentarer: