s p e g e l b i l d e n


Medan jag och barnen åt en supergod lasagne (ibland måste man få skryta på sin egen matlagning) så lyssnade vi jag på "Pia med flera" på radio vega. Rekommenderar varmt detta radioavsnitt, i nöd och lust, här. Det handlade om äktenskapet och relationer. 
Vilka förhoppningar har jag på den andra personen som jag delar mitt liv med? Jämför jag med saker som jag skulle vilja se hos den andra men som bara finns i sagor? Är det ens möjligt att den person som jag delar mitt liv med ens har en liten chans att uppfylla mina förväntningar och förhoppningar. Förhoppningar som kanske inte ens är realistiska?

Citerar på ett ungefär en kort story som herr Weckström sa i avsnittet som är så mitt i prick hos oss då vi har grälat.  "Kommer ihåg en gång då vi hade haft en tyst period och skulle reda upp det. Det är ju så jobbigt för när en av oss skall försöka reda upp det så behövs det bara ett tonfall för att den andra skall bli irriterad igen och då kommer man ingen vart. Då skrev frun ett brev och det var fantastiskt. Hur jag än reagerade över texten så ändrades den inte utan löpte vidare och när jag hade kommit till slutet så märkte jag något som var märkligt och det var det att vi egentligen var väldigt nära varandra fast jag hade upplevt att vi var "himmelens"  långt ifrån varandra"


Tror att jag själv ska ta till brevknepet nästa gång då jag och min man ska reda upp någon skavande knut  (önskar ju såklart att det är lääänge tills dess)!

Sådär personligen tror jag att man vinner mycket på att se sig själv oftare i spegeln och inte fokusera så mycket på den andras fel. Man kan inte ändra på nån annan utan man kan bara ändra på sig själv. Gud uppmanar oss i Lukasevangeliet (kap 6) att vi inte ska vara så snabba att anklaga och döma varandra, vilket ju alltför ofta sker i ett äktenskap. 


 "Hur kan du säga till din broder: Broder, låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget öga? Hycklare , ta först bort bjälken ur ditt eget öga. Då ser du klart nog att ta bort flisan ur din broders öga.
" 

Om båda försöker sitt allra yttersta och försöker ta fram sina bästa sidor så är det ju win win för båda. 

"DET ÄR VI
INTE SÅ MYCKET MINA RÄTTIGHETER OCH DINA SKYLDIGHETER
UTAN HUR VI GEMENSAMT SKAPAR VÅRT LIV"



2 kommentarer:

Anonym sa...

när vi sårat varandra så kan ingen av oss somna förrän det är upprett och när det är förlåtet, då är det glömt. Ny dag med nya möjligheter. God fortsättning i era äktenskap

Anonym sa...

det var nån som frågade en gift , lycklig man en gång :hur gör ni för att äktenskapet är så lyckligt och flammande ?mannen svarade. Vi lyssnade noggrant på prästen ord när han vigde oss