dagen efter

Tänka sig! vilken folkmängd i Ytteresse igår, hur roligt som helst. Och det är ju så roligt när min gamla tallrikshylla får glädja nån annan och när crosstrainern igen kommer till användning. Jag vet inte hur många hundra som besökte vår plats igår kväll, men många var det.....nu känner jag mej ännu lite trött i benen och varför jag vaknade 5:30 idag kan jag bara inte fatta, dessutom ska jag ju på Esserun om 12 timmar så jag kunde gott ha sussat en stund till.

Förutom en stor folkmängd så fick jag sålt otroligt bra, flera hundra euro får jag lägga undan till missionen och det gör det hela så mycket roligare (men visst, jag kan nog medge till er, att nog knackar en röst inom mej som viskar att jag ska spara alla dessa pengar och köpa nåt till mej själv som jag riktigt vill ha och strunta i missionen denna gång. Men samtidigt så ryter en annan röst tillbaka att dessa loppispengar är bara ett överflöd i ett redan välsignat överflöd och detta kan man bra dela med sig av!). Så tack till alla som besökte oss! Jag besökte också ett annat loppisställe där alla pengar for till mission (till ett barnhem i Afrika), där stekte de smarriga plättar med grädde och sylt. Hoppas de fick samlat ihop mycket pengar de också!

nu ska jag koka kaffe och äta några kokosbollar till morgonmål. mums så passande!


I andaksboken, Alla dagar nära av Max Lucado, var dagens text ganska passande med tanke på gårdagens "sälj och köphysteri *smile*". Citerar från 10 juli:

Livets mening.

Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta 
och med hela din själ och med hela ditt förstånd.
Matt. 22:37

Gräv tillräckligt i människors hjärtan så skall du finna en längtan efter att betyda något och en fråga om meningen med livet. Lika säkert som att ett barn andas kommer de en dag att ställa sig frågan:" Vad är meningen med mitt liv?"
Vissa söker meningen  i en karriär. "Meningen med mitt liv är att vara tandläkare." Det är ett bra yrke, men ger knappast ett berättigande att existera. Vissa försöker bli en som "gör" något, istället för en som "är" något. Den de är, är vad de gör. Därför gör de en massa. De arbetar hårt, för om de inte arbetar, har de ingen identitet.
Andra är det de har. De finner meningen i en ny bil eller ett nytt hus eller nya kläder. Dessa människor är bra för landets ekonomi, men problematiska när det gäller deras egen budget, eftersom de alltid söker meningen med det de äger. Åter andra ägnar sig åt sport, underhållning, kultur, sex eller något annat.
Alla vandrar de i meningssökarnas öken.
Borde vi inte se sanningen vitögat? Om vi inte accepterar Gud, blir vi som ett gungflyn i universum.

***

jag tyckte denna text var så mitt i prick för hur vi människor funkar, när vi träffar en bekant som vi inte sett på en tid så börjar man automatiskt prata om just dessa saker. Var bor du? var jobbar du? Har du maka/make/barn? osv. Vi frågar inte vem ÄR du, hur mår du, hur orkar du tro, har du funnit livets mening?

4 kommentarer:

Linda sa...

Vi blev nog överraskade över hur mycket folk som var o rörelse! var ibland fullt sjå att komma fram med bilen :-). Tur att man är skicklig chaufför..
Vi hade jätteroligt. Jag köpte en del, men nå direkta fynd vet jag inte om jag gjorde. Har iallafall läsning åt barnen för resten av sommarens regniga dagar ordnat . Köpte över 60 kalleanka pocketar.
Och bl a2 par skor. Varav ett par för små åt mej och ett par förstora.. HUR tänkte jag där...? (måste nog provgå dem en stund o se, annars åker de på loppis igen)

Roligt att ni fick sålt bra och att mycket folk var där. Vi åt också plättarna. Hade jag vetat att det gick till missionen hade jag ätit två! :-D Så goda var de.

Fint att du ger bort pengarna också.

Ellen sa...

Fint att ni också fick in pengar till missionen. Vi är mycket nöjda med vår insamling till barnhemmet i Ghana. Gud hjälpte oss verkligen över förväntan i det små regniga vädret.

Anonym sa...

Vad roligt att läsa att loppiset var lyckat, ännu roligare att förtjänsten går till missionen! Kloka tankar gällande identiteten och den "ständiga jakten efter vind". Är nog tyvärr så det fungerar lite.. Istället för att fokusera på det väsentliga. Liknande om identitet, prestation och jagande efter vinden osv läser jag som bäst om i Tommy Hellstens bok "Du är mer än du anar" rekommenderas! Hälsn. Martina

maria sa...

Den boken har jag läst, men det är längesen...borde läsa den igen :-)