b e s ö k


Jag har just stått ute en stund med gummistövlar och vinterjacka. Vilken sk*t äckligt väder vi har, det är kallt, vått, höstigt och mulet omvartannat. Gårdagens solsken kändes som ett mirakel. När jag kom in tillbaks med kalla fötter så hade vi besök av en viss filur som ville påminna mig om att jag borde fundera ut nåt roligt att fylla tomtekalendern med till advent. Tiden går ju rasande snabbt och snart är det 1:a advent. Vad har ni tänkt er i adventskalendern i år?? godis är bannlyst i vår familjekalender! Tandtrollen jublar ändå tillräckligt ofta i våra munnar hos oss! Ett år hade jag köpt storlego där vi dag för dag byggde upp "motivet". Ett annat år hade jag fingerdockor från Ikea och andra figurer som vi plockade in i ett hus byggd av en pafflåda, som barnen hade dekorerat, och så hittade jag på olika historier varje dag det kom en ny figur till höghuset. Uppskattades av barnen. Ifjol var jag så lat så jag gömde tomten i skrubben och låtsades inte om att han existerade. Så dum ska jag inte vara i år....så ge mig era tips, snälla! (luckorna är ganska små)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åååh, har samma problem! Så jag tar också gärna emot tips. Ifjol var jag också lat men året innan hade vi en aktivitetsadventskalender. De fick öppna lappar varje morgon och där hade jag skrivit vad det händer för speciellt just denhär dan. T.ex simhallsbesök, pepparkaksbak, ut och skida hela familjen, spela familjespel el.dyl. Uppskattades av de flesta, de flesta dagar, men det blev såå jättesvårt att hitta på saker som passade för alla barn i familjen då vi har stor familj. Den yngsta är ju nöjd och glad att läsa 10 sagor men det gillas ju inte av en 11-åring, så det blev rätt så ansträngande innan julen kom...:-) Man vill ju få alla nöjda men det blev rätt så svårt med stor ålderskillnad. Men annars var det de flesta dagar riktigt roligt och så måste man som förälder anstränga sig lite extra att VARJE DAG ge lite extra av sig själv, och de var hälsosamt... Ett tips om någon hakar på att ha en sån kalender är att planera aktiviteterna i förväg men bara sätta upp en lapp i taget och kruxa av sin lista, istället för att smälla upp alla lappar på en gång. Det kommer ju ofta andra måsten och då är det bra om man kan ta en inte så tidskrävande aktivitet den dagen. (pust, dethär blev långt...;-) ) /Mikaela

Anonym sa...

Aktivitetskalender tipsar också jag om !

maria sa...

Aktivitetskalender låter ju kul men dock en aning krävande...men man kan ju ta den aktivitet som passar dagen ;D

Maijo sa...

Ifjol hadd ja 2 pussle, di fik 2 beta på var/dag + et ja na dag hadd lagt en 20c ti som extra!

maria sa...

pussel var ju en bra idé!

Lena sa...

Jag har växt upp med en "smålego" kalender och den traditionen har gått vidare... ;) Man får några bitar per dag och ritningen kommer på julafton!

Anonym sa...

Vi har haft aktivitetskalender,med bl.a fotbad en dag och massagestund en annan dag(uppskattades av alla)
och vissa dagar har de fått någon sak, t.ex nya tandborstar och strumpor
(sådant som ändå behöver förnyas med jämna mellanrum :))
Jag satte också lappar på plats samma morgon för att vara säker på
att man har "tid och ork" med det som står på lappen :)

Anonym sa...

Jag hade ett år en aktivitetskalender, men det blev såå jobbigt att hitta på aktiviteter varje dag även om det inte alls var så märkvärdiga saker. Jag hade i alla fall en kalender med små kuvert så jag kunde sätta lappen där det stod vad vi skulle göra dagen innan. Det var en fördel så att jag kunde kolla vädret när vi skulle göra något utomhus. Hur som helst blev det så jobbit så jag "glömde" kalendern till nästa år. Ifjol tog jag fram kalendern igen men satte pusselbitar i luckorna varje dag, bara ungefär 2 dagar/vecka hade jag satt med en lapp med en aktivitet.
Den grejen fungerade bra, så det kör vi med åtminstone i år också :)