smida medan järnet är varmt


Tapeterna kom upp. Och ingen kunde vara gladare än min man som slapp tapetsera. Och det bästa med arbeta med nåt där hemma är ju att man aldrig behöver vara ensam. Trevligt sällskap av busiga barn uppskattas.

Nu har vi dock nåt annat spännande, kanske lite onödigt, på gång. Ända sen vi renoverade wc:n där nere för 6 år sen så har jag känt att det blev fel val från början. 
- Första felet var ljusa kakel på golvet med vit fog. Det skulle passa åt en dam som gillar att tvätta fogar med tandborste nu som då
- Andra felet var dålig kvalité på handfatet, kom fort hack i porslinet och gick inte att få riktigt ren.  
- Tredje felet var dålig kvalité på skåpdörrarna som svällde upp av vatten som runnit utmed dörrarna då man tvättat barns bakdelar XX antal ggr.
- fjärde felet var halvpanelen som var en perfekt dammhylla. 

Nu var tanken att vi skulle spara golvet och bara byta till svart fogmassan. Men till min glädje så såg jag i morse att mannen påbörjat renoveringen (jag var ju bort hela kvällen igår) och hade knackat upp 7 kakelplattor där åtminstone två var sönder. Då förstod jag vinken. Vi byter golv också, och ingen kunde vara gladare än jag. Så glad att jag knackade upp resten av kaklen, samtidigt som jag kände mig som en duktig talko arbetare! (att det är jag som tjatat om renoveringen en lång tid och gott kan svettas lite för att få det fint slog mig inte. Konstig fruntimmer!)


Nu ska jag dricka eftermiddagskaffet med lite hemlagade chokladbollar. Ivar sysselsätter sig med att slå sönder kakelplattorna med hammaren. Han är förresten en kille som gillar hammaren, är den borta så ska man alltid fråga honom var han hade den sist innan man börjar leta. (den brukar ligga på utsidan bredvid ett bräde med tjugoelva spik inspikade)

PS . imorgon har vi svenska dagen fest  i Ytteresse skola, dit är alla välkomna kl 18:30. Det blir allsång, sång av elever och sist men inte minst - tårtbuffé. 5 euro för vuxna, 2 euro för barn. Mor och farföräldrar till barn i skolan är extra välkomna!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Duktiga människor som fixar o renoverar hela tiden!! Önskar vi var lika handlingskraftiga hos oss. Tyvärr står det så still så still...

Linda sa...

kul så kul med förändring!! blir säkert jättesnyggt.

Det blir väl nåt spännande marakeschkakel där nu istället ;-) ?

Fast det är ju så lättstädat med golvmatta.

maria sa...

Marakesch? :D va e de, det blir nog vanliga, svarta småa kakel. Matta skulle vi lägga om man skulle lägga ner den själv, men att börja vänta på mattläggare i flera veckor är det inte värt...ett litet, fjuttigt, golv ;D