e v i g h e t


Måndag morgon. En skön helg är förbi. Igår kväll då jag var i bönhuset så fick vi höra en del från Johannes uppenbarelse. Tyckte bibeltexten var så passande avslut på veckan och en fin start att fokusera på inför en ny. Vi behöver påminna oss om Himlens härlighet så att himlalängtan inte kallnar. Himlalängtan. Bokar vi tex en södern resa till slutet av Mars så längtar vi minsann efter just den veckan! Vi räknar dagarna och längtar efter värmen, solen och den lediga tiden då man bara är. Utan måsten. Tänk, ännu ljuvligare får vi det i Himlen och den semestern pågår inte bara en vecka utan i evighet. Man kan bara inte riktigt fatta det. Vi kan bara tro på det.

Den stora vita skaran

 9: Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk. De stod inför tronen och inför Lammet, klädda i vita kläder och med palmblad i händerna. 
13: En av de äldste frågade mig: "Dessa som är klädda i vita kläder, vilka är de och varifrån har de kommit?" Jag svarade: "Min herre, du vet det." Då sade han till mig: "Dessa är de som kommer ur den stora nöden, och de har tvättat sina kläder och gjort dem vita i Lammets blod.  Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen skall slå upp sitt tabernakel över dem.  De skall aldrig mer hungra eller törsta, inte heller skall solen eller någon annan hetta träffa dem.  Ty Lammet som står mitt för tronen skall vara deras herde och leda dem till livets vattenkällor, och Gud skall torka bort alla tårar från deras ögon.

Ibland känns det så overkligt att vi faktiskt en dag, om vi förlitar oss på evangeliet, ska få gå på de gator som är gjorda av guld. Tänk att vi ska få se Jesus och prata med honom ansikte mot ansikte. Undrar om jag då nyper mig i armen för att kolla om det är på riktigt. Eller om det bara är en dröm. 

* * *

Såna tankar hos oss denna morgon. Tvättmaskinen piper och jag ska hänga upp tvätten. Idag ska vi på rdg besök med Seth och kolla hur han har växt. 18 dagar för sent eftersom jag missade vår tidigare tid som vi hade sista Oktober. Snacka om tankspridd mamma. 4 månaders kontrollen blir nästan 5 månaders. Men huvudsaken att killen mår bra och växer som han ska. Tänk vad många barn som inte ens en endaste gång slipper på några kontroller. Barn som föds och aldrig ens kommer upp i något folkregister. 

Inga kommentarer: