l j u s e t


Ljus i vårt hus i denna mörka tid. Tavlan finns att köpas vid magasinet, tycker den är ljuvlig!

Har sett att många redan börjat pynta sina hus med stjärnor i fönstret men jag är inte riktigt redo för det ännu. Kanske är jag lite för lat helt enkelt. Om inte förr så till lilla jul sätter jag upp stjärnan i köksfönstret. Lilla jul, första advent!? Nån annan än jag som inte riktigt hinner med i svängarna?

På tal om svängar så kanske ni också tittat på cirkusfamiljen på Yle? vissa av avsnitten har varit väldigt intressanta, andra kanske mindre. I avsnitt 11, detta, handlade det om adoption, parrelation och romantik och vise versa. Marias (hon som handhar programmet) tankar om det aktuella temat, som hon delar med sig av i varje avsnitt, brukar vara djupa och tankeställande. Citat:

"Folk läser ofta mer manualer på sina teknikprylar än vad dom läser manualer om sina barn. Har du bara tid för en bok om dina ungar så skulle jag satsa på en bok  om anknytning mellan vuxna och barn. Hur vi blir bemötta som små blir nämligen förvånansvärt ofta kvar som ett mönster i hur vi är mot våra vänner, mot vår partner och våra egna barn som vuxna. Därför ska inte vem som helst få adoptera, säger Ninette och just därför är jag så rädd att göra illa mina egna ungar. Jag är rädd att titta fel, säga fel, möta fel och sabba det finaste jag har för att jag har ett förflutet som spökar. Tro inte att man har nån koll för att man är familjeterapeut. Det egna är nästan omöjligt att se och uppfatta." Citat slut.

Den korta uppsatsen ska jag suga på idag.

Sånt hos oss idag då killen är gnällig. Tänder på kommande. 

Inga kommentarer: