glöm inte att le

Bild tagen vid Petterssons trädgård/Arr Susanne Forsblom

"Jag väntar en gåva som Herren sänt,
den gåvan är av ett helt annat slag än gåvor vi ger till varann var dag"
Adventstiden har börjat och det känns så fint. Vi behöver julens högtid i detta vintermörker. Må vi fokusera på allt det goda och ljusa. Jesusbarnet.

Igår fyllde jag år. Igen. När jag var barn så uppskattade jag inte alltid att ha födelsedagen på lillajul eftersom jag nästan alltid fick något julrelaterat till present. Nu uppskattar jag det desto mera. Igår fick jag en egengjord julkalender av Linda men den glömdes kvar vid Hannas. Tyvärr. Men nu är ju inte Maria fem år längre och gråter över småsaker *harkel*. Hanna - ni öppnar väl inte första paketet!? *blink*

Förresten, det här med glömska och att vara tankspridd då man ammar är inget påhitt. Det är sanning. Tyvärr. Låt mig ge några exempel.
- Fredag kväll, jag joggar förbi grannarnas postlådor och kommer på att jag glömt att dela ut församlingens "reklamblad" (fick dem för över en vecka sen). Påminner mig själv att dela ut dem då jag kommer hem. Glömmer. Glömmer också på lördag. Kör ut dem lite försent på söndag morgon. 
- Lördag kväll. Jag tittar på paketet i väskan då jag drar på mig skorna och påminner mig själv att jag inte ska glömma att stoppa det i postlådan. Vi hinner till Kållby då jag minns paketet och vi får svänga hem igen med alla glada barn i bilen.
- Söndag. Vi ställer oss på kalas och jag frågar mannen om han tycker att jag borde dutta på lite parfym innan vi far eller om man ska skippa sånt trams då man ännu ammar och har bebis i famnen. Han tycker jag ska dutta på lite. Trappar upp till badrummet och tar mina ringar jag hade glömt och trappar er igen. Då först minns jag varför jag skulle upp. Parfymen.
- Vi svänger in till sale och köper en present åt Jona och riskakor åt mig (jag måste ha riskakor i skåpet som mellanmålsalternativ). Jag paketerar in presenten i blompapper (sorry Jona) och när vi kör iväg så minns jag riskakorna som står på paketeringsbordet vid sale. Backa. 
- Hämtar ännu barnen från brorsans på väg till kalaset. Tar Ivars vantar och säger åt honom att mamma tar dem så han inte glömmer dem! Sen när barnen ska ut och leka letar först jag efter vantarna en god stund innan mannen tar över letandet. Jag påstår att Ivar slarvat bort bland alla andra barns kläder...
men de var ju i min väska.
Jag bara glömde det.

Sånt hos oss denna måndag hos en glömsk och tankspridd kvinna. Det värsta är att jag tror att jag ska minnas. Alltså ids jag inte lägga påminnelser i telefon. 
Igår kollade jag Seths rdg kort och deklarerade högt och ljudligt till min man att nästa måndag, den 8:e, ska Seth på kontroll. Sätt påminnelse på din telefon fick jag till svar. Done!

Inga kommentarer: