Hur gammal är du?


Igår när jag flyttade nybakade muffins från plåten till plastbyttor kom Ruth uppkrypande på köksbänken och studerade chokladbakelserna n o g g r a n t.
- mamma, HUR klarade du detta?

Kommentaren fick mej att känna mej som Maria, 5 år. 

Men ålderns känsla (alltså hur gammal jag känner mig) har en tendens att jämna ut sig eftersom jag inatt, när jag satt på sängkanten och ammade, kände mig som 105 år. Det är nåt med natten och att vara vaken som inte passar mig (vilken lycka att Seth tycker lika). När jag tittade ut över byn var allt så mörkt och den enda som tycktes vara vaken förutom jag var lastbilschauffören som kom med sitt fordon dundrande genom byn. Hastighetsbegränsningen på 6o km/h överskreds nog rejält har jag på känn. Tyckte lite synd om honom (varför jag antar att det var en han och inte hon har jag ingen förklaring till) som måste jobba nattetid. Men han är ju långtifrån ensam, tänk vad många som jobbar nattetid. Jag har ju gjort det själv hur många gånger som helst. Men saknar inte känslan att fara i jobb då mannen kryper ner i sängen och drar täcket upp till näsan. Nej, på natten vill jag sova. Djupt och länge. 

Såna tankar hos oss då min ålder denna månad (30.11 för att vara exakt ifall nån vill uppvakta med fina presenter) uppgår till 31, vilket passar mig utmärkt. Förresten, varför får man inte fråga åldern på en kvinna? Finns inget jag blir så irriterad på som då folk ringer in till firarsvängen och grattar en släkting eller väninna som fyller jämt. Jämt. Är det så tabu att säga vad andra fyller? Nåja, det är ju frivilligt att lyssna på firarsvängen också, man ska ju undvika sådana källor som gör en irriterad. Dessutom önskar alla som ringer in sina favoritlåtar trots att de inte hinner spela upp alla. 

ps Om nu nån, mot all förmodan, vill gratta mig via firarsvängen så skall ni ringa in tidigt och önska nåt med Fredrik Furu tex - Som att dansa men på radio eller Finlandsbarn *blink*

3 kommentarer:

Lb sa...

Din önskande noterad ��, firarsvängen var det visst, Det är väl i radio Vega det?Eller är det nån ny podcast jag inte har koll på .. Såklart man kan säga sin ålder, hjälps ju inte att skämmas/eller vara stolt över det. Jag menar - det finns ju ingenting att göra åt när man är född.

Bara anna sa...

Hej hej! Roligt att hitta in till dig! Så mysigt hus ni verkar ha.
Letade efter en presentation av dig men hittar ingen. Får jag vara nyfiken och fråga vad du jobbar med?

Må så gott!

maria sa...

Hejsan, jag arbetar inom åldringsvården :-)