att ha gäster


Det är intressant med inneboende gäster. Nu tänker jag inte enbart på allt det roliga att träffa vänner, de fina diskussionerna man har och allt det goda man äter utan mera på hur man hanterar det som en småbarnsfamilj. Har man fyra barn och får inneboende gäster i några nätter så får de se vardagen precis som den är. Ingen fasad. Nej, det är gnäll, lek, stoj och klotter om vartannat. Barnen säger precis som dom har det och gillar de inte rysk choklad så spottar de minsann ut det. (fast denna gång hade Nadja valt väldigt goda sorter *ler*). De kräver sina rutiner och blir knasiga utan dem (och jag överdriver inte då jag säger att våra barn är gnälligare än genomsnittet och denna mamma (pga sina barn) ofta är stressigare än genomsnittet).
Men om jag tänker på hur jag  själv vill bli bemött då jag är gäst hos andra så är det just den okonstlade vardagen jag föredrar. Den då man inte ler hela tiden säger trevliga ord utan är avslappnad och sig själv. Då man kan koka makaroner och steka maletkött då hungern kryper på utan att skämmas över att man inte bjuder på en gräddig god sås med en saftig köttbit.

Vanliga uttryck som folk säger om dom har gäster på kommande är i stil med "de får ta det som vi har det" och "jag tar ingen stress över gäster".  Vi vill så gärna ge ett avslappnat intryck samtidigt som man vill ge det bästa. Man vill att de ska få sova i de finaste lakanen (som inte ska dofta gammal skrubb), äta den godaste maten och ordna nåt trevligt program varvat med lugn och ro. Men aldrig är badrumsspegeln så smutsig som strax innan gästerna anländer och aldrig är barnens gnäll så störande som då man har gäster och därför är väl många negativt inställda till att bjuda hem folk.
Hurudan stress man än tar inför gästernas ankomst så tror jag det viktigaste är att man har den rätta inställningen. Att man vill bjuda hem folk. Åtminstone för egen del så hoppas jag att det aldrig blir så bekväm i min egen vardag att jag inte har tid och ork med gäster.

Fast med handen på hjärtat, det var så skönt att få ryta till åt barnen ordentligt idag då barnen kivades. Ni vet som en lejonhona. Eller som en lejonhane i en honas kropp.

Glöm inte att visa gästfrihet,
 för genom gästfrihet har några fått änglar till gäster
utan att veta om det.
Hebr 13:2

Såna tankar hos oss denna torsdag. Torsdag redan!? Vart tog dessa dagar vägen. Men tiden går ju som bekant snabbt då man har roligt.

På bilden ser ni Alexei och Nadja Krongolm. De bor i Petrozavodsk och Alexei är kyrkoherde där i kyrkan som hör till Inkerin kirkko. De är i samma ålder som vi och är helt underbara att umgås med. Är så tacksam över dessa dagar och över vår vänskap.

Inga kommentarer: