Gör det lilla du kan...


Så sparkade vi igång en ny höst vecka med lite mamma - barn jumppa. Eller mammorna tränade och barnen lekte (vem som förbrände mer kalorier förtäljer dock inte denna historia, har på känn att det var barnen eftersom de hade spring i benen ännu då vi satt runt matbordet och åt bulla)

Förresten så rekommenderar jag att ni läser Mårten Strengs blogginlägg, här, som handlar om hur vi kristna bör bemöta invandrare och speciellt de invandrare som är muslimer, citerar från hans blogg:
"
Vårt uppdrag blir oberoende att ge dem GUDS KÄRLEK i form av mat och kläder, husrum… ja, men också – och kanske alldeles speciellt – JESUS KRISTUS. Det är vad hela världen, kristna, judar, muslimer, buddister, hinduer, ateister… egentligen ropar efter och behöver allra mest!
Be för flyktingarna och för alla människor i nöd. Jesus är svaret på deras problem. Jesus kan hjälpa och förvandla, hela och befria. Jesus – och ingen annan!
".

Jag känner själv en oro inför framtiden, hur länge är vi trygga med vår kristna tro i Finland? Hur mycket är jag personligen beredd att offra för Jesus? Hur flitig är jag att föra fram evangeliet åt andra som inte hört? Tappar jag hoppet över mänskligheten när jag via media tar del av all mänskligt lidande?
Jag får väl stämma in i orden som Lina Sandell skrivit:

 "
Gör det lilla du kan,
lägg ditt hjärta däri,
gör det allt för din Frälsare blott,
och var viss att han ska
inte döma som vi,
blir det fråga om stort eller smått!
Se, han själv gör ju allt,
vad betyder det då
om han ställt dej i led med de små?"

Hoppas ni också fått en fin start på veckan och kom ihåg att det bästa skönhets medlet (om vi nu funderar över skönhet, vilket åtminstone jag tenderar att göra allt för ofta) är ett leende.
*smile*

Inga kommentarer: