självbehärskning




jag önskar att jag var en som som alltid gör som jag har tänkt att jag ska göra. en gång för ca en månad sen (när mitt nyårslöfte om att äta lchf var relativt färskt ännu) så satt syrran, min svägerska och jag här och drack kaffe. för att fresta dem satte jag fram en konfektask som innehöll ca 7-8 chokladbitar......men de var envisa och jag var envis - ingen tog! efter att de hade farit hem och jag skulle duka av bordet så infann sej suget, ett riktigt ha begär!.... för att göra det enklare för mej själv så tog jag hastigt konfekten och kastade alla godbitarna i roskis. HA, som om det sku hjälpa en snålgris! HASTIGT, utan reflektion tog jag EN chokladbit ur roskisen och åt upp den, därefter ANDRA biten och sen ännu snabbare en TREDJE bit, den FJÄRDE biten slank så snabbt ner så den räknas inte.........och alla dessa direkt ur roskis rakt ner i magsäcken - utan vare sej njutning eller värdighet....hade det då inte varit fräschare att ta EN konfektchoklad med kaffet och njuta av den långsamt och moget....hmmmmmm.......


nåja, lchf ätandet fortsatte och jag tycker själv att jag klarat det relativt bra....tills kokosbollarna kom in i bilden - jag älskar kokosbollar. lchf varianten med 80 % kokosflingor iställer för havregryn var gott! men så tog kokosflingorna slut och jag började gladeligen baka kokosbollar på endast havregryn (havregryn är inte riktig det man ska äta i rikliga mängder om man vill säga att man kör lchf) jag började röra ihop geggan varje dag, every day, joka päivä! igår gjorde jag hela tre satser åt mej själv - sammanlagt ca 150 gr smör och sisådär 5 dl havregryn + 2- 3 tsk kakao. då fick jag plötsigt en klarhet på min situation...jag kommer att röra ihop kokosbollar varje dag om jag inte får slut på detta. sagt och gjort, en 1/2 kg havregryn åkte raskt i roskis innan jag hann ångra mej med sammanlagt 4 bajsblöjor. påsen knöts hårt ihop och slängdes så långt ner i gången som möjligt så gubben inte skulle ha så lång väg till roskis med mina kära havreflingor sen när han kom från jobbet...(att jag själv skulle ha fört dem i roskis är inte att tänka på då termometern visade - 19, och tänk OM det hade slagit slint och jag skulle ha öppnat påsen i kylan och börjat ösa i mej lite havregryn som luktade bajs, muhahhaaaaa)

ps. när syrran fick höra detta blev hon småstressad och sa med myndig röst - man SKA INTE slänga mat! du kunde ha gett havregrynen åt mej! mamma upp i dagen.

8 kommentarer:

Annika sa...

Överväger ännu om jag borde besöka er soptunna och rädda havregrynen ... tänk på afrikabarnen!

maria sa...

tänk på bajsblöjorna!

Sara Asplund sa...

Du är så rolig Maria, jag skrattar så tårarna rinner :D
Jag kör också lchf, och undrar lite över din kladdkaka. Hur varmt ska den ha i ugnen och hur länge ska den vara där??

maria sa...

Sara, kladdkakan ska vara nåt mellan 175 - 200, minns inte riktigt men ca 10 min. vill man kan man sätta lite grädde i smeten också......

Anonym sa...

Maria,
-håller lite med Annika, Rädda havregrynen.
-ska inte dina barn få "någo karagröit" med smörklick och socker?
Festligt inlägg. PS. kladdkakan blev god, Behöver jag tillägga att vi åt inget av den på lördag, men på söndag åt vi tre gånger... Det är nästan som med din konfekt. MosterM

Anonym sa...

Hahahahaa......festligt!! (eller.......du låter nästan som jag :-D ) Försöker också köra lchf men ibland slinter det ännu i hjärnan...

maria sa...

Moster M...tyvärr, mina barn spyr nog upp karagröitn ;-D prövad sak, själv gillar jag havregrynsgröt på morgonen men det har jag skippat numera....va man e konstig egentligen, va sku vara fel med en tallrik gröt!

Linda sa...

Ha ha haa!
Tur att du också är "svag" mellan varven!


Jag kör ju på "lite gott varje dag" så får jag inte några plösliga sötsugattacker. Det funkar faktist...fast inte vet jag om det är så hälsosamt inte.
Lite gott måste man få äta!

-roligaste var nog att du faktist slängde havregrynen. Och Annikas kommentar!
(vet du om att du ofta hade samma kommentarer då J o Jag var nygifta och vi slängde nån mat :-D)