Glutenfria kärleksmums


Denna ljuvliga bakelse bjöd min syrra mig igår. Inget socker, inget vitt mjöl. Det går att fika hälsosammare om man bara orkar och har viljan med lite annorlunda recept. 

3 ägg, 3 msk kvarg, 1-2 bananer, 3 msk kokosolja, 2-3 msk honung/agave,en skvätt vatten = blandas ihop till en smetig smet.
 1,5 dl kokosmjöl, 4-5 msk kakao, 4 tsk bakpulver, en nypa salt,en tsk riktig vanilj = blandas och siktas ner i smeten.

Smöra och bröa en kakform med kokosolja och kokosflingor och hiva ner smeten som blir ganska fast. Grädda på 170 grader tills den blivit fast och nästan torr. Låt svalna på galler innan du skär den i bitar.

Chokladkräm:
 Smält 75 gram 86% choklad tillsammans med 50 gram smör i en kastrull. Ta av kastrullen direkt smöret börjat smälta så det inte blir för varmt och kokar. Låt svalna ca 3-4 min, rör ner 3-4 msk mascarpone, 4-5 msk agave/honung, valfri mängd starkt kaffe och ca 4-5 msk kakao. Rör till en krämig glasyr. Jag rörde ganska länge med slickepott för att få det att blandas ut. Ställ en stund i kylen medan kakan svalnar.

Bred ut chokladkrämen på kakan när den svalnat. Toppa med kokosflingor och skär i rutor. Förvaras i en burk i frysen och tas fram ca 5-10 min innan servering.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,jag har bakat kakan och den var god och mättand,tack för receptet.

maria sa...

Javisst är den god!!