hälsosam start på dagen



Jag försöker starta dagen med en hälsosam frukost. Vill gärna undvika vanligt bröd eftersom det ger behag till annat gott. Detta bröd är enkelt att röra ihop av det man har hemma, jag gör det inte exakt likadant varje gång. Brödet förvaras i kylskåpet och så brukar jag frysa ner några skivor också. 
(jag har haft detta bröd på bloggen tidigare men numera förenklar jag receptet lite)

Fröbröd. 60-80 min i 175 grader.
6 ägg
250 gr grynost (0,3% fetthalt)
1 burk kvarq (0,3 % fetthalt)
3-4 dl linfrö (brukar lägga hälften av linfrökross)
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
ca 2 dl hackade jordnötter
1/2 dl fiberhusk
2 tsk bakpulver
ev nån brödkrydda.

Om degen känns för tunn så tillsätter man bara mera frön eller nötter. Ev går också lite vetekli eller proteinmjöl att tillsätta. 

Morgonstund har guld i mun,
speciellt om man har goda brödskivor till kaffet.

ps. om du är som jag och suckar över långa recept som innehåller mer invecklade ingredienser än till plättar så kan jag trösta med att när man väl handlat hem olika frö/nötterpåsar så brukar de räcka länge. (om man inte köper 75 grams påsar vill säga, utan väljer big-pack)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter gott detdär och ser gott ut! Måste testas :) Ha en bra dag!

Hälsn Ylva L Sundqvist