kan själv


Det är så trevligt med barn som kan själv. En tvååring som visst kan hälla mjölk i glaset själv, en femåring som vet exakt hurudana kläder man ska ha utomhus den första höstdagen, när åttaåringen själv avgör vad hon spenderar sina födelsedagspengar på osv.....
Det svåra kan vara att veta när barnet faktiskt själv ska få bestämma och när deras åsikter ska avfärdas. Om de aldrig själv får bestämma deras klädval från då de är små, hur självsäkra blir dom sedan som ungdomar och vuxna? och är det så hemskt att barnet absolut vill ha joggingbyxor med skjorta till dagklubben? Eller måste barnen alltid klä sig i den stil som mamman önskar?
Våran Ruth verkar vara skapad av ett envist virke, vissa gånger får hon exakt som hon vill bara för att hon vill. Ni ser ju på bilden, vem annan fiskar med fina, obekväma, lackskor vid stjäre om inte en trotsig tvååring!?
Min mamma har berättat att min äldste bror en gång var extremt envis och ville absolut ha klänning på ett stormöte. Tror ni han hade klänning på sig? Jajamen (bildbevis finns)...är man tillräckligt envis så brukar det mesta gå vägen!

Nu ska vi ta vårt pick och pack och åka iväg. Vi är bjudna på mat vid en villa, min svägerska har de två äldre barnen och syrran den minsta. Vi tar bara med oss vovven. VOFF, VOFF........

2 kommentarer:

Anonym sa...

det minns jag från punsar bönehus också att din storebror hade klänning på sammankomsten och det fick han ju ha.Det var så sött.Söt är han ju ännu men han har bytt klädstil...
Jag vill vara anonym men kan pick i de o säg att det är jag som skrivit kommentaren.Du har en otroligt värdefull o intressant blogg

maria sa...

Ha haa, ja han blir nog påmind om detta nu som då. Det var på ett sverigemöte som han hade klänning men kanske han hade det i bönhuset nån gång också, det har jag inte hört nåt om :-)