veneziansk

Hör på en avlägsen båt som är på väg från destinstion 1 till 2. Barnen går runt med påsar som innehåller smällare och diskussioner förs huruvida de får smälla dem eller inte. Någon brandrisk finns inte här eftersom gräset ännu är våt av dagg. Snart ska jag dricka tredje koppen kaffe och funderar samtidigt hur många koppar vi ska hinna med innan mörkret faller. En annan sak man bör reflektera över är vätskeintagen. Mycket vätska betyder flera besök på den välfyllda tuppen. Och ingen gör någon ansats att tömma den idag. Heller. Men det är skönt med villaliv, trots att man riskerar få bark i baken då man ska kissa. Det är roligt med alla familjemedlemmar här på ön. Gemenskap är en rikedom.
 
Önskar alla en sprakande trevlig veneziansk!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Maria, daggen hindrar nog inte att elden går lös !!! marken e kruttorr under! Veneziansk är förbi, men många trotsade förbudet !!! Vuxet folk måste visa barnen att vi följer de regler som samhället lagt upp, oberoende vad vi tycker själva.Vad ska barnen annars lära sig...vi får göra som vi tycker,,,så gjorde mor och far...(nu skäller jag inte på er,vet absolut inte vad ni gjorde)...
men jag resonerar så...GUD ser att vuxna mänskor trotsar förbud och ger sina Barn, även småbarn smällare fastän förbud även här..Jag måste ge dem en varningsklocka, tänker Han.Låter en familj drabbas av eldsvåda så de blir utan hem.....Jag bara undrar: någon annan än jag som tänkte såhär dagen före veneziansk????? iallafall förklarade jag det för mina barn och de förstod, inget gnäll om raketer efter det. Tack för ordet...borde skriv i ÖT också men är nog för feg ;)

maria sa...

Mitt i prick, ett förbud är ett förbud...oavsett om det gäller att man inte får bära röda strumpor eller att stjäla från grannen.

Själv hade jag inga problem att hålla reglerna eftersom jag inte hade köpt raketer och smällare åt mina barn. (ett paket med bollraketer hade vi men det sparar vi till nyåret) Jag förstår inte vitsen med att lägga slantar på fyrverkeri....men så är jag ju inte en halvstor grabb heller som tycker veneziansk är roligare än julafton ;-)

maria sa...

ps. dessutom skrev jag ju aldrig hur diskussionerna slutade och var i österbotten vi befann oss :-) gränsen gick ju väldigt konstigt just vid öja....kanske med tanke på kokkolas festligheter...Grrrrr!!

Anonym sa...

...hmmm. många tror säkert att Kokkola var undantag eftersom de har fyrverkerifest, men hör på gott folk: Kokkola hör till norra österbottens landskap, vilket inte hade skogsbrandsvarning, säkert har de fått mera regn de senaste veckorna.En gräns måste dras någonstans.i detta fall råkade det att vara mellan Bosund och Karleby. Gränser finns överallt i vårt liv. Vissa måste vi dra själva eller lägga åt våra barn och vissa måste myndigheterna eller Gud ge åt oss: FÖR VÅRT EGET BÄSTA.Måste bara tillägga att jag hela helgen hört på en brandmans kommunikationsradio att markbränder härjat här och där, titt som tätt.....!!!!utryckningarna har varit många i hela gamla Vasa län.

Anonym sa...

Nu var det ju så att förbudet upphörde så även i Larsmo fick man smälla om man ville! Vi tänkte att folk var olydiga och trotsade lagen men så var det inte. H:Linda ( som inte kan kommentera som inloggad idag )

Anonym sa...

????och varför och när skulle förbudet ha upphört att gälla ?? inte hört nåt sånt, kom det massor av regn i Larsmo på lördag då ??? bara nyfiken ???

Anonym sa...

Jag håller helt med anonym,barn gör sällan som man säger,utan oftast gör dom som man handlat själv.