ny vecka


Godmorgon Ruth, hälsade Seth så glatt, när hon vaknade. 

Måndag morgon med nya krafter efter en skön helg.

Inkommande vecka kommer att bli innehållsrik. På onsdag anländer 17 stycken ryska trosvänner till Larsmo. Jag känner en glad förväntan att träffa dem (flera är bekanta sedan tidigare) samtidigt som jag är ganska begränsad att delta i programmet eftersom vi har våran lilla Seth. (Ja, inte flänger man ju runt med en två veckors gammal bebis som om den vore en docka precis).
Programmet finns uppe på LFFs hemsida, här, och jag hoppas att andra har bättre möjlighet att delta, tänker främst på bussresan till Ylivieska på torsdag eftermiddag. Att skaffa sig nya bekantskaper är aldrig onödigt. Där finns de som pratar finska och engelska så att kommunicera med dem är inget problem. Dessutom tolkar de gärna om man vill fråga nåt av de som enbart pratar ryska. 
 På fredag kväll kommer de ryska gästerna att besöka Pörkenäs lägergård och se hur vårt barnläger där fungerar. Där kommer de att delta i nåt program och presentera sig för barnen. LFF har lägerverksamhet där hela veckan (uppdelat i åldersgrupper) och i morse for Edith dit med sina kusiner - så roligt!!
 På söndag har vi dop (är nog lite nervös inför detta, speciellt att Seth ska misstycka och gråta under ceremonin - svettig är jag från förr med mina amningshormoner).  Alexei, prästen i Petroskoj, ska döpa vårt och min kusins barn (killarna är födda med 13 dagars mellanrum). Till detta dop ska det planeras meny och bröd ska bakas ikväll då mannen har köpt ingredienserna. Hade jag haft jästen hemma skulle jag ha stått med händerna i bröddeg nu på förmiddagen. Tårtor har jag beställt av min duktiga "bagare", svägerskan, Hanna (varför heter det förresten svägerska? vackrare ord skulle ju kunna finnas på ingifta kvinnor i familjen. Ordet svärmor är ju ungefär lika "mindre vackert" om man uttrycker sig milt). Men nåt annat än bröd blir inte bakat inför dopet på påvallsbacken eftersom denna skribent inte fick speciellt goda bagargåvor. 

Nåja, huvudsaken att Seth blir döpt och upptagen i de kristnas gemenskap. Och att Gud välsignar det hela! Saker som bulla och bröd är kanske inte alltid så viktigt.

Så sånt på gång hos oss, laxen gräddas i ugnen och min fot är sjuk efter att jag gungat vagnen i en halvtimme. Seth tar sin förmiddagslur. Han håller på att bli bortskämd med att vagnen ska rulla då han sover. Sånt måste avvänjas innan det blir en vana. På dagen, då han sover en djup dagssömn, så sover han i vår säng med dörrarna stängda. 

Inga kommentarer: