s o v d a g s


Först så gnäller han att han vill upp, upp, upp trots mammans försök att dra ut på morgonsömnen med lite amning, lite vyssan lull och sånt (radioklockan med sina illröda siffror visade trots allt bara 05:30 och vi hörde hur mannen bläddrade i ÖT i köket). Men när det inte lyckas får man så lov att stiga upp med en  väldigt nöjd bebis och börja koka sin morgongröt. 10 minuter efteråt så ser man honom ligga och gäspa på köksön. Gäspa! Ja, tack. Varför inte en morgonsiesta tänker han säkert förnöjt. En kvart senare sover Seth så sött i vagnen. Vilken tur att jag är en morgonmänniska, annars skulle jag bli lite småsur över att bli uppväckt denna tid på sommarlovet! 

Igår hade vi ju loppisrace i byn och mycket folk var i farten. Själv konstaterade jag ännu en gång att jag inte är nån vidare loppismännika. Jag är väl rädd att hamna i "klädskåpskaos" som är utom all kontroll. Hur många tröjor behöver en 9- åring egentligen!? Visst skolan börjar och alla vill ha nya skolkläder men om man går igenom de kläder som redan finns i skåpen så är det säkert många plagg som duger lika bra  i höst som de gjorde i våras, dessutom, hur mycket hinner ett barn växa på 10 veckor? Men vi ska ha mera, mera, mera...k o n s u m e r a - m e r a. 
På tal om loppisracet så njöt vi mest av de två öppna trädgårdarna som man fick besöka, Sophias och Sannis. Min inspiration fick sig en rejäl dos och jag njöt av deras skaparglädje. Själv blev jag ju inte utrustad med gröna fingrar, det ända som verkligen frodas i vår trädgård är mina rabarber. De skjuter i höjden redan på våren och blir över 1 meter höga och växer ur den lilla planteringslådan som de är ämnad för. 

Sånt hos oss, nu ska jag inta mera kaffe. En positiv sak med att bli uppväckt av en liten gullig kille (som har börjat le så vackert) är att man hinner dricka många kaffe koppar och skriva ett blogginlägg (att sitta och knacka på tangenterna är så gemytligt!) innan de andra barnen vaknar. Solen skiner och jag har glömt hur det känns att vakna till ljudet av regnet som smattrar mot fönstren. Nåja, det kommer tids nog. 

Inga kommentarer: