Hacka (inte) loss


Igår, i denna stund som bilden visar, så tog jag beslutet att skippa handlandet. Skippa stadsrundan som jag egentligen nog hade behövt göra (har t ex inte inhandlat en endaste julblomma till hemmet ännu). Jag skrev en lite mera detaljerad inköpslista och skickade åt mannen som fick avsluta sin arbetsdag via prisma (samtidigt som hundratals andra som också skulle ha inhandlat sin mat just 16:15). Valet var nog det rätta konstaterade jag då mannen, lite senare, bar in många väskor med mat. Sen när han plockade upp varorna försökte jag att inte vara alltför negativ om de inte var exakt som jag hade tänkt mig. Men när han plockade ur spenatplättar ur väskan så kunde jag inte hålla mig
- Hur tänkte du när du köpte spenatplättar till julhelgen? Vi har ju redan ett alltför litet kylskåp! Jag förknippar äckliga spenatplättar som en vardagslösning då orken att koka mat tryter. 
När jag sen fortsatte att kommentera att jag föredrar "ljusa" bona burkar åt Seth såsom aprikos, äppel, banansmaker istället för bär så spände han ögonen i mig och sa tydligt att jag gärna hade fått fara och handla själv. Snopet alltså och jag fick mig en lärdom till. Det man inte gör själv ska man inte heller ha krav på. Om någon skall göra någonting så blir ingenting gjort. Man borde är inte heller så duktig!....man/nån borde omorganisera det hela....

Men förutom spenatplättarna, fel gräddsort och bona sorter så är jag inte ett dugg bättre än min man när det gäller inköp, hushåll och allt detta. Han är en klar 10 poängare och det tackar jag för. Vi kvinnor vet inte allt bäst på hemmafronten om vi bara ger våra män en chans. "Vi" behöver inte heller vara såna hack hönor heller om inte allt går enligt våra "hemhushållsregler". Nu som då kan man ju ställa sig frågan, hur är jag att bo med? Hur påverkar jag hemmets atmosfär? Behöver allt vara på mitt sätt?

Sånt hos oss. Barnen tittar på pippi långstrump, Seth sover och jag sitter här med kaffet - utan choklad! Ska försöka att inte frossa denna jul. Byn vaknar så småningom till liv och dan före dan är ett faktum. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för att jag får läsa din fina itressanta blogg,ibland härlig reskost på vägen och ibland skriver du med humor. Fridfull julhelg önskar en från Roskulla