ditt eller mitt eller bådas?

Ska jag?
Eller ska jag inte?

På andra sidan väggen, där renhornet hänger, finns vårt klädskåp. Därinne i klädskåpet, bakom mannens tröjor, på det högsta hyllplanet, längst till vänster - inryckt i hörnet - finns en toblerone. En stor toblerone - och den är öppnad men inte uppäten!

"Ni två är nu ett", förkunnade prästen då vi ingick äktenskapet. "Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt" är ju också ett känt uttryck och finns också i Bibeln i Johannesevangeliet - det är ett fint bibelställe så läs gärna kapitel 16 och 17 (det handlar dock inte om choklad). 

Tänker jag på dessa två bibelord så är ju rimligtvis den där toblerone lika mycket min som hans. Och en bit av den skulle vara väldigt god till eftermiddagskaffet.

...sen kan jag ju alltid nämna om det i förbifarten om samvetet börjar gnaga. "Älsklig, det gjorde väl inget att jag smakade en bit av tobleronen som jag gav åt dig till farsdag?" Varpå han kommer att svara "ingen fara - allt mitt är ju ditt"



Inga kommentarer: