Herrens välsignelse


Tänkvärda inlägg om den omdebatterade bordsbönen. Speciellt Torvalds inlägg var bra och jag skriver under vartenda ord.

Ramsan i sig bryr jag mig inte om men att den ersätter en bön om Herrens välsignelse är ledsamt. Helt bedrövligt. Behöver vi inte längre Herrens välsignelse över så "småsaker som mat"? Många bäckar små blir till en stor å...och snart är hela vårt kära Finland ett antikrist land där vi inte längre behöver Jesus för vi är ju så smarta, duktiga, pedagogiska, lyhörda för andras Gudar och så vidare. Vi blir som treåringen som "kan själv" utan mammans - i vårt fall Herrens - inblandning. Men har vi det sist och slutligen så bra här i Finland i den utvecklingen som samhället går mot? Eller börjar vi inte må allt sämre i takt med att Herren utesluts? Förblindas vi i vår välfärd? Är Gud en omodern skapare som behövdes enbart då jorden bildades och då vi krigade mot stormakten Ryssland? Eller är han en Gud som ska anpassa sig efter oss eftersom vi inte vill anpassa oss efter Hans ord?...eller nej, inte behöver Gud anpassa sig. Vi ändrar bara på Guds ord så är problemen fixat. Enkelt va!

Jag behöver bara tänka på min egen lilla familj och vårt dagliga behov av nåden som är ny varje morgon. Vi behöver Herrens välsignelse i alla små och större uppdrag som vi har under dagen. Vi behöver hans gränslösa förlåtelse då vi redan i vår uppenbarelse är födda som syndiga och bristfälliga människor. Vi behöver Hans kärlek för att orka i detta samhälle där vi hela tiden läser om droger som sprids bland ungdomar, porrfilmer som delas på snapchat åt lågstadiepojkar, psykisk ohälsa och utbrändhet som sprids som en löpeld bland oss. Utan Jesus så skulle jag bli ännu mer modfälld över alla dessa orosmoln. Men han uppmanar mig att inte tappa modet utan att jag ska tro på honom och på fadern som har sänt honom (Joh 14:1). Hur underbart är inte det. 

I bibelappen för denna dag finns en underbar vers från Jesaja. Den passar utmärkt i dag och alla dagar. Vi ska prisa Herren mera och mata oss mindre med usligheter...och så ska vi umgås mera med våra barn och mindre med våra skärmar. Dagens uppmaning till oss alla.

"Herre, du är min Gud! Jag vill upphöja dig, jag vill prisa ditt namn, för du gör underbara ting, dina rådslut från forna tider utför du med trofasthet och sanning"
Jes 25:1


Inga kommentarer: