plättomelett


Ikväll var jag på mitt återkommande torsdagsträningspass och efter passet var jag på väldigt gott humör och lovade barnen i ett svagt ögonblick att vi gräddar våfflor innan läggdags (själv var jag väldigt sugen på nåt gott) 
Sagt och gjort, vi kom hem och på tre röda sekunder hade jag blandat smeten och Edith ville vispa grädden. Den första våfflan började gräddas och om en stund så välde rök ur våffeljärnet och när jag öppnade luckan och försökte knapra bort den svarta våfflan så började brandvarnen tjuta värrigare...barnen fick smått panik och flydde sin kos, Ivar så långt som ut på en kort cykeltur för att slippa se stressen i köket, Edith på studsmattan och Ruth i lekrummet. Eftersom våffelgärnet efter detta flippade ur totalt så fanns det inget annat alternativ än att steka plättar....och jag är världens dåligaste på att steka plättar, den första plätten blev nåt mellan äggröra och potatismos (andra bilden uppe till höger). De andra blev småa och ätdugliga men inte desto bättre!
Glädjen över att vispa grädden (och hjälpa mamma som var smått stressad och torkade upp tre ägg som klatchat i golvet samtidigt som hon stekte de rackans plättarna) gjorde att grädden blev närapå till smör!
Sist och slutligen fick vi äta vårt kvällsgott i väldigt osigt kök och nu i skrivandets stund har vi vädrat, med dörren på vid gavel, i över en timme och jag kan bara ana hur många flugor vi släppte in. (brandvarnaren, som hamnade på utsidan, måste jag komma ihåg att ta in också...det kan ju faktiskt börja brinna på riktigt!)

Ibland blir det inte som man har tänkt sej.

Men för övrigt startade denna dag på bästa sätt (PowerPark, ska sätta ihop några bilder på bloggen nu då barnen somnat), så om den slutade i våffelkatastrof så gör det inget.

ps. nästa våffeljärn som vi inhandlar ska kunna grädda två våfflor samtidigt....och jag ska aldrig mera steka plättar!

4 kommentarer:

Mamsell Lufolk sa...

Ojdå, det låter ju inte så lyckat, men sånt händer även den bäste. :) Tur att starten på dagen var desto bättre, så jämnar det ut sig.

Ylva Lassfolk Sundqvist sa...

Ja plättar är lite knepiga om man inte har en bra plättpanna. Min pappa fick ett dubbelt våffeljärn till farsdag... och det kan varmt rekommenderas :)

Anonym sa...

Vi köpte ett nytt dubbelvåffeljärn för nån månad sen och det är super.Jag köpte det från gigantti i kokkola.
Plättar kan med fördel stekas i gjutjärnspanna med mycket smör i. Då blir de perfekta, frasiga och goda! Relativt hög värme, men inte för het panna. En bra stekspade är också a och o för att lyckas med plättstekningen. /iita

Anonym sa...

HAHA.. Kan int ana än skratt! Bra att nån skriver exakt hur livet med småbarn är.. Det kunde lika gärna ha varit hos oss :) Å bra att du skrattar själv efteråt, själv kunde jag ha grävt ner mej och bett att pappa ska komma hem fortare..:)