h ö s t r e s a

Den 5 - 9 September åker vi på en bussresa till Ryssland. Bussen startar från Haldins bussgarage kl 06.00
Vi kör genom Finland via Kuopio till Värtsilä, på morgonen tar vi en kaffepaus och på eftermiddagen äter vi på finska sidan före gränsöverskridande. På ryska sidan kör vi till Vitele kyrka, där har vi aftonandakt och kvällsmål. Vi övernattar där i kyrkan.
På fredag kör vi via krigsområden Svir, Janeba och fortsätter sen resan till Petroskojkyrkan där vi äter middag. Kvällsprogrammet är ännu öppet men de som ska sova i Privata hem blir informerade där, andra övernattar på hotell Pohjola i centrum av Petroskoj.

Högmässa i Petroskoj Kyrka
 På lördag åker en del av resenärerna på högmässa till Derevjanka kyrkan. Ungdomar har ett eget program i Petroskoj, sen blir det lunch 14:00 tiden i Petroskoj kyrka. Efter lunch ett möte med församlingsborna, sen en rundtur i staden. På kvällen ca 18:00 kör vi med buss till ett grillställe (Kosalma) vid en sjö där vi grillar korv och umgås, sjunger och har kvällsandakt.

vid stranden i Kosalma, "smörgåskastning".
På söndag har vi en gemensam högmässa i Petroskojkyrka. Två mindre grupper åker med taxi till Kontopohja och Tjalna, för att sedan återvända till Petroskoj för lunch. Kvällsprogrammet är ännu öppet men ev blir det nån kvällssamling och så umgås vi. Själv tycker jag det är bra med ett inte alltför fullspäckat program, meningen är ju att man ska ha tid att lära känna varann. Språket är inget problem eftersom många av ungdomarna där pratar engelska och vissa till och med finska, och de tolkar gärna så man kan samtala med de som enbart pratar ryska. (Blygheten och den finska reservationen lämnar vi här hemma!)
Matsalen i Petroskoj kyrka.
På måndag är det bussresan hem som står på programmet, när vi körde med bil tog hemresan 11.30 h...men jag kan tänka mej att det tar några timmar längre med buss.

Bussresans pris på ett ungefär (inkl visum):